Online Bazen - elektronica voor jou

Elektronica voor Jou

Periode: Doorlopend

Elektronica voor Jou is een webshop die is opgericht voor iedereen met een interesse in hobby en educatieve elektronica. Het doel is om elektronica toegankelijk te maken voor iedereen. Producten als Arduino en Raspberry Pi zijn enorm populair, maar het aanbod van Elektronica Voor Jou is veel groter dan dat. 3D Printers, HiFiBerry, Micro:bit en Breadboards zijn enkele voorbeelden uit hun uitgebreide assortiment. Om deze producten beter in de markt te zetten zijn ze op zoek gegaan naar een online marketingbureau en zijn ze uitgekomen bij Online Bazen. Elektronica Voor Jou is voor ons een prachtige klant met enorm veel potentie. Sinds de start van onze samenwerking hebben we direct uitstekende resultaten behaald.

  • Zoekmachine optimalisatie
  • E-mailmarketing
  • Google Ads
  • Social ads

Situatie en behoefte

Sinds januari 2022 is Online Bazen gestart met de strategische online marketing voor Elektronica voor Jou. Voorheen werden veel online marketing werkzaamheden zelf gedaan maar intern was er meer kennis van techniek dan van marketing.. Al snel kwamen ze erachter dat ze de expertise niet in huis hadden om echte stappen voorwaarts te zetten. Hiermee startte Elektronica voor Jou de zoektocht naar een professionele online marketing partner. Tijdens onze kennismaking was het gevoel direct goed en zagen we enorme potentie in een samenwerking. Samen met Elektronica voor Jou zijn we begonnen aan een omnichannel strategie waarin we kanalen samenbrengen om het hoogste rendement te behalen.

  • Behoefte 1: Het aantal orders per dag verhogen
  • Behoefte 2: Een verhoging van de omzet in 2022 en 2023
online bazen - elektronica voor jou

Gekozen strategie

Stap 1: online marketing strategie

Elektronica voor Jou heeft de online marketing werkzaamheden een lange tijd zelf uitgevoerd. Zo nu en dan hebben ze de hulp ingeschakeld van diverse online marketing experts. Om de volgende stap naar online groei te zetten werd het tijd voor een volledige online marketingstrategie. Hierdoor kwam Online Bazen in beeld. Wij geloven erin dat online marketing kanalen elkaar versterken. Hierdoor weten we de doelgroep op het juiste moment met de juiste boodschap te bereiken. De focus in de strategie was om op zowel de korte- als lange termijn een flinke groei te realiseren. Op de korte termijn via SEA en Social Advertising en voor de lange termijn doelstellingen via SEO-optimalisatie, CRO en e-mailmarketing. Met pakkende content op de website en binnen onze marketing campagnes is de weg naar online groei definitief ingezet.

Stap 2: Resultaten

Zoals eerder aangegeven werden diverse kanalen al ingezet door Elektronica voor Jou. Aan ons de taak om een beginsituatie te schetsen en eerdere campagnes te analyseren, optimaliseren en uit te breiden. Daarnaast hebben we in de strategie ook gekeken naar kanalen die nog niet of nauwelijks werden ingezet. Hiervoor hebben we per kanaal een uitgebreide strategie geschreven die bijdraagt aan de totaal strategie .

Voor Google Ads hebben we heel wat optimalisaties doorgevoerd. Zo zijn product titels en product feeds geoptimaliseerd. Daarnaast hebben we diverse campagnes toegevoegd. We zijn gerichter gaan adverteren door middel van dynamische advertenties en er zijn slimme shopping campagnes opgezet. Dit in combinatie met een slimme bied strategie zorgt voor het beste rendement. Doordat we blijven optimaliseren binnen Google Ads gaan we alleen maar betere resultaten halen en zal de conversiemeting ook alleen maar verbeteren.

Op het gebied van SEO optimalisatie was er al het een en ander gedaan. Veel van de belangrijkste pagina’s waren voorzien van meta titels en omschrijvingen. Daarnaast is er content geschreven voor diverse categorie- en productpagina’s. Elektronica voor Jou beschikt over veel projectpagina’s die goed vindbaar zijn. Toch lagen er nog veel kansen voor SEO optimalisatie. Aan de hand van een uitgebreid zoekwoorden onderzoek zijn er veel teksten toegevoegd aan relevante categorieën, zijn er diverse teksten geoptimaliseerd en zijn er nieuwe pagina’s toegevoegd. Dit heeft direct geleid tot een stijging in de posities van relevante zoekwoorden. Sinds kort zijn we ons ook gaan focussen op het off-page optimalisatie om het domein hiermee een flinke boost te geven. Door de grootte van de webshop is SEO optimalisatie eigenlijk nooit ‘af’ en kunnen we hier in de toekomst mooie resultaten mee blijven halen.

In eerste instantie heeft Elektronica voor Jou minimaal gebruik gemaakt van social ads. Zonde, want je loopt hier als e-commerce bedrijf veel inkomsten op mis. Wij hebben er dan ook voor gekozen om te investeren in social ads in de vorm van een retargeting campagne. Hierbij worden advertenties getoond aan iedereen die de website van Elektronica voor Jou heeft bezocht in de laatste paar dagen. Met deze retargeting strategie hebben we hele mooie resultaten behaald en worden een hoop twijfelende klanten alsnog overtuigd een aankoop te doen.

Ook e-mailmarketing past goed in de strategie van Elektronica voor Jou. Zo zien we in een korte periode al een verviervoudiging van het aantal abonnees. Een knappe prestatie voor zo’n korte periode. Voor e-mailmarketing sturen we eens per maand een mail met nieuwe of populaire producten naar alle abonnees. Daarnaast hebben we verschillende e-mail flows toegevoegd. Via deze e-mail flows worden bezoekers na hun aankoop gemaild met leuke acties, nieuwe producten of informatie over hun nieuwe product(en). Ook een welkomstmail en een verlaat winkelwagen mail mogen niet ontbreken.

Stap 3: Hoogtepunt

We zijn inmiddels al enkele jaren bezig zijn voor Elektronica voor Jou en we hebben al heel wat mooie resultaten behaald. Het gaat zelfs zo goed dat de online marketing strategie wordt uitgebreid naar Duitsland en staan er ook andere landen op de planning.

Het mooie van de gekozen strategie is dat we op ieder kanaal positieve veranderingen zien. Zo zijn door de combinatie van al deze kanalen 3x zoveel mensen verblijd met de producten van Elektronica voor Jou, vergeleken met dezelfde periode in 2021. Sinds we zijn begonnen zijn tevens het aantal sessies met 207% gestegen.

Daarnaast hebben we natuurlijk per specifiek kanaal ook hele mooie hoogtepunten behaald. Zo is de Google Ads ROAS flink gestegen en zijn de conversies via Google Ads gestegen met 1080%. Ook de social ads ROAS is uitstekend. Op het gebied van SEO optimalisatie worden we inmiddels op 5.300 zoekwoorden gevonden en zien we een stijging van 28% in het aantal organische sessies.

Resultaten

3X

zoveel tevreden klanten

7,5

gemiddelde social ads ROAS

1080%

gestegen in conversies door Google ads

We werken nu ca 3 maanden samen met Online Bazen en de resultaten zijn boven verwachting. Zelf hebben we al behoorlijk wat gedaan met online marketing, SEO, SEA en CRO. Maar sinds de samenwerking gaat dit nu nog beter. Ik ben ontzettend benieuwd naar wat de toekomst gaat brengen!

Simon

Eigenaar Elektronica voor Jou

Benieuwd naar onze aanpak?

Ben jij benieuwd of Online Bazen voor jou dergelijk verschil kan gaan realiseren? Neem dan contact op met onze specialisten. Vanuit strategisch oogpunt kijken wij graag naar jouw doelen.

Call Now Button