Online Marketing Den Bosch

Holland Bikes

Periode: Doorlopend

Holland Bikes is de nr. 1 aanbieder van fietstours en fietsverhuur in Frankrijk. Ze bieden tours en fietsen aan op locaties als Parijs, Nice en meer. Met een internationaal team, tours in verschillende talen en een kwalitatief fietsenaanbod bedienen ze meer dan 60.000+ klanten per jaar. Begin 2023 kwam Holland Bikes op gesprek bij Online Bazen om te praten over ondersteuning op het gebied van online marketing. Zij wilden verder groeien en wij wilden daar graag bij helpen. Tot op heden zijn er met deze samenwerking al mooie resultaten bereikt.

Situatie en behoefte

Tot eind 2022 bood Holland Bikes de fietsen en fietstours aan onder de naam van een grote overkoepelende partij. Uiteindelijk was de wens om zelfstandig de markt op te gaan en dat is gelukt. Vanaf begin 2023 zijn ze op eigen kracht onder de naam Holland Bikes actief als aanbieder van fietstours en fietsverhuur in Frankrijk. Deze overstap was ook de reden dat ze op zoek gingen naar een professionele online marketing partij. Holland Bikes en Online Bazen bleek een goede match. Daarom zijn we vanaf april 2023 aan de slag gegaan met een strategie waarbij de focus ligt op het verhogen van het rendement.

  • Behoefte: de omzet uit fietstours verhogen en naamsbekendheid laten groeien

Gekozen strategie

Stap 1: Online Marketing Strategie

Het doel van Holland Bikes was om ook zonder overkoepelende partij in het eerste jaar vergelijkbare resultaten te realiseren als in 2022 en daarna verder te groeien. Wij zijn daarom aan de slag gegaan met de online marketingstrategie die hierbij aansluit. Door de inzet van verschillende marketingkanalen, wordt de doelgroep op het juiste moment bereikt met de juiste boodschap. We zijn de strategie daarom begonnen met de focus op korte termijn om zo snel mogelijk resultaat te behalen en richting de omzet te groeien van 2022. De kanalen die we hiervoor hebben ingezet zijn SEA en Social Advertising, omdat hiermee op korte termijn goede resultaten behaald kunnen worden.

Stap 2: Uitvoer strategie

Het was van belang om bij de start de beginsituatie te schetsen en alle beschikbare data goed te analyseren. Aangezien Holland Bikes nog maar enkele maanden zelfstandig actief was, was er nog geen data beschikbaar uit het verleden. Daarom hebben we op basis van de beschikbare informatie onder de overkoepelende partij en benchmarks een strategie uitgewerkt per kanaal. Dit is vervolgens gebundeld in een totaalstrategie voor Holland Bikes.

Google Ads
Binnen Google Ads zijn we begonnen binnen een nieuw account. Daarin is een campagnestructuur opgezet met de focus op zowel een branded als non-branded Search campagne. Daarnaast zijn enkele aanvullende campagne-opzetten getest, zoals een Display campagne om te kijken wat voor de beste resultaten zorgt. Uiteindelijk bleek Search toch voor het meeste succes te zorgen en is hierop verder gebouwd. Dit is een campagne die we blijven optimaliseren om te sturen op de gewenste resultaten, dit is dus een doorlopend proces.

Social Ads
Ook Social Advertising was nog niet eerder ingezet, maar dit kanaal mocht wat ons betreft zeker niet ontbreken in de strategie. Social Advertising is ideaal om in beelden te laten zien wat Holland Bikes te bieden heeft, meer in te spelen op emotie en daarnaast de merkbekendheid te vergroten. We zijn daarom gestart met 2 campagnes: retargeting en bekendheid. Met de retargeting campagne worden klanten die eerder interactie met Holland Bikes hebben gehad (zowel via de website als social media) opnieuw benaderd d.m.v. deze advertenties. Ook is er een bekendheid campagne ingezet. Deze campagne is gericht op nieuwe potentiële klanten, om de diensten van Holland Bikes onder de aandacht te brengen. Daarnaast draagt het ook bij aan het vergroten van de merkbekendheid.

Stap 3: Hoogtepunten

Holland Bikes startte met weinig data, maar had tegelijkertijd veel potentie om te groeien. Die groei zagen we duidelijk terug in de cijfers de eerste maanden na de start van de campagnes. De diensten die Holland Bikes biedt zijn deels seizoensgebonden, maar ondanks dit gegeven was duidelijk te zien dat de campagnes een positief effect hadden op de resultaten. Zo was het aantal websitebezoekers met 193% gestegen en liep dit percentage daarna nog verder op. Ook de omzet is in de eerste maanden flink gegroeid, namelijk met meer dan 484% en een gemiddelde ROAS van 15. 

Ook kanaal specifiek zien we mooie resultaten, met name in het hoogseizoen. Het is een groei die we door willen zetten om de gewenste doelen te behalen. Hier hebben we alle vertrouwen in. Dat vertrouwen is er ook vanuit Holland Bikes. Sinds januari 2024 doen we namelijk niet alleen de online marketing voor Holland Bikes in Frankrijk, maar ook in New York waar Holland Bikes een nieuwe vestiging heeft geopend.

Resultaten

Hogere omzet

Omzet na samenwerking met 484% gestegen

193%

193% meer websitebezoekers gerealiseerd

ROAS van 15

Campagnes met een gemiddelde ROAS van 15

Benieuwd naar onze aanpak?

Ben jij benieuwd of Online Bazen voor jou dergelijk verschil kan gaan realiseren? Neem dan contact op met onze specialisten. Vanuit strategisch oogpunt kijken wij graag naar jouw doelen.
Call Now Button