Rederij Wolthuis
Periode: Doorlopend
Rederij Wolthuis is een rondvaartbedrijf in ‘s-Hertogenbosch. Sinds begin vorige eeuw zit de familie Wolthuis al op het water. Nu, bijna een eeuw later, zit de familie Wolthuis nog steeds in de scheepsvaart. Rederij Wolthuis organiseert al meer dan 40 jaar lang rondvaarten in Den Bosch en omgeving. Zo hebben ze bijvoorbeeld een dagtocht naar Heusden en een rondvaart door Den Bosch. Maar ze hebben ook een Borrelboot, een BBQ boot en een Pannenkoekenboot. Sinds de start van onze samenwerking hebben we al mooie resultaten behaald.
Situatie en behoefte
Sinds januari 2022 is Online Bazen gestart met een uitgebreide online marketing strategie voor Rederij Wolthuis. Vóór deze samenwerking hebben we al eens 2 maanden Google Ads campagnes gedraaid voor Rederij Wolthuis. Ze wilden namelijk meer klanten binnenhalen via online. Samen met Online Bazen heeft dat geleid tot een groot succes, zo’n succes dat ze hierna graag een totaal strategie wilde afnemen. Uit de gesprekken die vooraf zijn gevoerd is gebleken dat Rederij Wolthuis de behoefte had om online flinke stappen te zetten. Een investering in online marketing was dan ook de juiste stap voorwaarts.
- Behoefte 1: Online groeien.
- Behoefte 2: Meer boekingen
Gekozen strategie
Stap 1: Online Marketing Strategie
Vanaf begin 2022 verzorgt Online Bazen de online marketing van Rederij Wolthuis. Hierbij hebben wij de eerste drie maanden de focus volledig op SEO-optimalisatie gelegd. Eind maart zijn we naast SEO ook gestart met Google Ads, social media adverteren, e-mailmarketing en conversie optimalisatie. Voor Rederij Wolthuis hebben we twee verschillende strategieën, namelijk één voor het hoogseizoen en één voor het laagseizoen. Zo behalen we met behulp van de juiste strategie betere resultaten per seizoen. De focus in de strategie is om op zowel de korte- als lange termijn een flinke online groei te realiseren. Op de korte termijn via Google Ads en social media adverteren en voor de lange termijn doelstellingen via SEO-optimalisatie en e-mailmarketing. Met pakkende content op de website en binnen de online campagnes is de weg naar online groei definitief gemaakt.
Stap 2: Uitvoer strategie
Voor Rederij Wolthuis hebben we een totaal strategie opgesteld. Binnen deze strategie maken we gebruik van diverse online kanalen. In januari zijn we begonnen met een volledige focus op SEO. Eind maart hebben we ook de eerste Google ads campagnes aangezet en vanaf april 2022 zijn we ook social media campagnes, e-mailmarketing en conversie optimalisatie gaan verzorgen.
SEO-optimalisatie was de eerste stap in de strategie voor Rederij Wolthuis. We zijn begonnen met het optimaliseren van alle bestaande teksten op basis van een uitgebreid zoekwoordenonderzoek. Daarnaast hebben we ook een aantal nieuwe pagina’s geschreven gericht op de zakelijke markt. Naast het schrijven van content hebben we ook technische analyses en on-page optimalisaties doorgevoerd om zo de website up-to-date te houden.
Vanaf eind maart zijn we ook (opnieuw) begonnen met Google Ads. Tijdens het laagseizoen hebben we onze focus gelegd op de zakelijke markt. De planning was dat we vanaf mei 2022 gingen overschakelen naar campagnes voor het hoogseizoen. Uiteindelijk hebben we, vanwege aanhoudende resultaten, besloten deze campagnes een maand te verlengen.
Tijdens het hoogseizoen wordt er gefocust op particulieren. Hier hebben we dus ook een nieuwe strategie voor opgesteld, en met succes. De campagnes voor de verschillende rondvaarten doen het erg goed en zorgen voor veel boekingen.
Ook social media adverteren behoort tot de strategie en hier zijn we begonnen met een retargeting campagne. Hierbij worden advertenties getoont aan iedereen die de website van Rederij Wolthuis heeft bezocht in de laatste 30 dagen. Dit heeft ervoor gezorgd dat een hoop twijfelende bezoekers uiteindelijk toch overtuigd worden om een boeking te doen. Daarnaast hebben we ook een diverse specials geadverteerd op Facebook en Instagram.
Voor e-mailmarketing hebben we ervoor gekozen om tijdens het laagseizoen één keer per maand een e-mail te sturen en in het hoogseizoen twee keer per maand. Deze keuze is gemaakt omdat in het hoogseizoen het aanbod veel uitgebreider is.
Stap 3: Hoogtepunten
We zijn pas begonnen in januari 2022, maar hebben nu al mooie resultaten behaald. Zo zijn er door de combinatie van alle kanalen al 20.000 meer sessies dan vorig jaar in dezelfde periode. Daarnaast zijn er ook 200% meer boekingen en aanvragen dan in dezelfde periode vorig jaar.
Resultaten
>+20.000
20.000 meer sessies dan vorig jaar in dezelfde periode
650 zoekwoorden
650 zoekwoorden in de top 100 in vergelijking met 6 in januari 2022
200%
200% meer boekingen