Jetske en Hein aan het werk

Periode: Doorlopend

Riverwood is dé specialist in dierenvoeding voor honden en katten. Bij Riverwood blijft de voeding namelijk zo puur mogelijk. Dat wil zeggen dat ze hoge vleespercentages en veel groente en fruit gebruiken in hun producten. Daarnaast verwerken ze geen granen, geen gluten, geen conserveringsmiddelen en geen kunstmatige geur-, kleur- en smaakstoffen in hun dierenvoeding. Zo kunnen ook huisdieren met intoleranties en allergieën genieten van gezonde en lekkere voeding. Sinds 2020 is Online Bazen begonnen met de online marketing van Riverwood. Een mooie samenwerking die heeft geleid tot prachtige resultaten.

Situatie en behoefte

Sinds September 2020 is Online Bazen de strategische online marketing partner van Riverwood. Voordat Riverwood aanklopte bij Online Bazen verkochten ze hun producten voornamelijk via dierenspeciaalzaken. Online Bazen kwam in beeld toen Riverwood de behoefte kreeg om zich ook online te positioneren. Een flinke klus dus, aangezien we helemaal vanaf nul moesten beginnen op het gebied van online marketing. Toch hadden wij er ontzettend veel zin in en was de potentie van Riverwood vanaf het eerste gesprek al zichtbaar. Samen met Riverwood is er gekozen voor een omnichannel strategie, welke zich focust op internationale online groei op de lange termijn.
  • Betere online positionering en meer (inter)nationale naamsbekendheid
  • Continue omzetgroei online
Emailmarketing Judith

Gekozen strategie

Stap 1: Online Marketing Strategie
Een informatieve website was het enige dat Riverwood online had voordat ze bij Online Bazen terecht kwamen. Het startpunt was dan ook meteen duidelijk: het creëren van een nieuwe webshop. Dit zorgt natuurlijk niet alleen voor een nieuw verkoopkanaal, maar op deze manier heb je ook een eigen online brandstore. De nieuwe webshop, die door Kresco is gebouwd, is zo opgebouwd dat deze meerdere talen kan ondersteunen en dus ook door internationale klanten gebruikt kan worden. De shop omvat tevens een uniek commissie model waardoor de bestaande retail partners (dierenspeciaalzaken) kunnen mee profiteren van het succes van de shop. Verder wordt de webshop continu doorontwikkeld en is de techniek hierachter ontzettend goed. Hierdoor ligt het conversiepercentage hoog en scoort de webshop erg goed in Google. Daarnaast zijn we samen met de klant en Kresco vanuit een CRO-perspectief continu aan het sparren om de gebruikservaring te verbeteren en functionaliteiten toe te voegen.

Zoals al eerder vermeld werken we met een omnichannel strategie. Via deze strategie halen we op de korte termijn resultaten binnen via Google ads en social ads en werken we via SEO optimalisatie en e-mailmarketing aan de lange termijn doelstellingen. In een omnichannel strategie is het belangrijk om gebruik te maken van meerdere kanalen, op deze manier kun je de klant optimaal van dienst zijn. Hoe de potentiële klant Riverwood ook benadert, de ervaring is altijd consistent. Wanneer je een omnichannel strategie goed inricht zien klanten geen verschil meer in kanalen, maar zien ze alleen het merk of bedrijf waar ze mee in aanraking komen.

Stap 2: Uitvoer strategie

Samen met Riverwood hebben we een online strategie bepaald om een betere positie op de (inter)nationale markt te kunnen realiseren, maar ook om meer naamsbekendheid te genereren en veel te groeien op lange termijn. Voor ons was meteen duidelijk dat we voor een omnichannel strategie moesten gaan. Binnen deze strategie is de Marketing Efficiency Ratio (MER) hoger dan normaal. Dit komt vooral omdat de advertentiebudgetten binnen deze strategie hoger zijn dan normaal. Het positieve aan deze strategie is dat het niet alleen nu geld op levert, maar dat je vooral veel resultaten gaat behalen in de toekomst. Het bedrijf zal dus exponentieel gaan groeien. De inzet van verschillende kanalen is binnen een omnichannel strategie dan ook erg belangrijk. We maken gebruik van SEO optimalisatie om de organische vindbaarheid te vergroten en betere posities te behalen op belangrijke zoekwoorden. Daarnaast is ook e-mailmarketing een belangrijk onderdeel van deze strategie. We hebben meerdere e-mail flows ingesteld om klanten te binden aan Riverwood en zo proberen we het retentiepercentage te verhogen. Daarnaast adverteren we al langere tijd op Google en op verschillende sociale kanalen. Dit is een effectieve manier om beter gevonden te worden door oriënterende klanten, de potentiële doelgroep en om websitebezoekers die niets hebben gekocht te triggeren om dit toch wel te doen.

Stap 3: Hoogtepunten

Riverwood is één van de grootste klanten die we hebben. Dat er dus waanzinnig veel mooie resultaten zijn behaald is dan geen gekke gedachte. Zo hebben we veel stappen gemaakt binnen SEO optimalisatie. We staan nu namelijk met meer dan 50 relevante zoekwoorden met hoge zoekvolumes in de top 10, waar dit er begin 2021 maar 4 waren. Dat is dus een stijging van meer dan 1000%. Hierdoor komt een groot aandeel van de bezoekers uit organisch verkeer, maar liefst 70%. Dit was in januari 2021 maar 28%. Ook binnen e-mailmarketing hebben we mooie resultaten weten te behalen, zo zijn we van 600 inschrijvingen naar meer dan 14.000 inschrijvingen gegaan. Dat is een stijging van meer dan 2000%. Maar dat is nog niet alles! Er zijn namelijk ook heel veel mooie resultaten behaald met Google Ads. Zo is de opbrengst via Google ads vergroot met meer dan 800% en hebben we een ROAS van 700%. Verder zijn ook het aantal bestellingen én de totale omzet gestegen met meer dan 400%, en neemt ook de vraag naar de producten ook in de fysieke dierenspeciaalzaken enorm toe.

Bovendien zorgt onze omnichannel strategie voor veel terugkerende klanten, wat natuurlijk een hele mooie bevestiging is van de effectiviteit van deze strategie. Bij Riverwood komt namelijk 81% van de totale omzet uit terugkerende klanten, een prachtig retentiepercentage. Dit komt mede doordat Riverwood proefpakketten heeft ontwikkeld. Op deze manier kunnen klanten eerst Riverwood proberen. Zo geeft Riverwood de klanten de kans om kennis te maken met het product en de kwaliteit. Hierna zijn ze dan geneigd sneller en vaker terug te keren, zoals te zien in het retentiepercentage. Verder zijn de klanten van Riverwood erg tevreden over de kwaliteit van de producten, dat blijkt uit de vele reviews die zijn geschreven. In totaal zijn er meer dan 2.700 reviews geschreven voor Riverwood. Met een gemiddelde van 4.77 uit 5 mogen we dan ook natuurlijk hartstikke trots zijn op dit prachtige kwaliteitsmerk!

Stap 4: Toekomst

Komende jaren staat er veel op de planning voor Riverwood. Stap voor stap willen we namelijk doorbouwen aan de strategie en de groei. Zo schalen we iedere maand de strategie op, worden er nieuwe kanalen toegevoegd en proberen we iedere maand groei te realiseren. Hiervoor hebben we iedere maand hele duidelijke doelstellingen waar we de volle focus op hebben.

De volgende stappen zijn ook al bekend. Ten eerste willen we de webshop, e-mailmarketing en advertentiecampagnes verder personaliseren. Klanten moeten namelijk direct vinden wat ze nodig hebben en zo persoonlijk mogelijk benaderd worden. Daarnaast is sinds 2022 ook gekozen voor het toevoegen van een affiliate marketing strategie. Dit wil zeggen dat bedrijven, bloggers en publishers voor jouw merk adverteren op hun blogs of websites. Daarnaast wil Riverwood zich internationaal nog meer gaan focussen in België en Duitsland, ook hier zijn de eerste stappen in gezet.

Resultaten

14000

Nieuwsbriefabonnees gestegen van 600 naar meer dan 14.000

50

50 relevante zoekwoorden in de top 10

400%

Totale omzet gestegen met 400% in één jaar

Benieuwd naar onze aanpak?

Ben jij benieuwd of Online Bazen voor jou dergelijk verschil kan gaan realiseren? Neem dan contact op met onze specialisten. Vanuit strategisch oogpunt kijken wij graag naar jouw doelen.
Call Now Button