Reclame zonder verhaal is als een simpele advertentie in de Telegraaf. Je leest je krant en ziet de advertentie vluchtig, of niet. Je onthoudt hem onbewust wellicht, maar echt opmerken doe je het dan niet. Dit komt doordat het voor jou op dat moment niet relevant is. (Bron: Marketingmed) Precies deze samenvatting is de reden dat de content strategie zo belangrijk is. In dit artikel gaan we verder in op de waarde van een content strategie en de reden dat ieder bedrijf een fatsoenlijke strategie nodig heeft.
-
Wat wil je uitstralen?
Heeft jouw bedrijf al wel eens nagedacht over de positie die ze in de markt in willen nemen? Positioneer je je als een budgettopper of focus je je op de hoogste kwaliteit? Zodra je weet waar jouw bedrijf voor staat en wat je wilt uitstralen heb je een goede basis voor een content strategie. Je weet immers waar je voor staat en wat de ideale klant van je mag verwachten. En niet onbelangrijk; ook wat ze van je te zien krijgen en met welke boodschap alles gecommuniceerd moet worden.
2. Wat wil je bereiken?
Ieder bedrijf heeft andere doelstellingen. Begin dus ook met het bepalen van deze doelstellingen. Waar staat jouw bedrijf voor en wat is het einddoel? Besluit in deze fase dan ook wat content hierin kan betekenen. Wil je autoriteit uitstralen, kennis overbrengen, je vindbaarheid vergroten, relaties opbouwen of puur verkopen genereren
3. Wie wil je bereiken?
Veel bedrijven hebben geen idee wie hun huidige klanten zijn. Wie kopen jouw producten of nemen jouw diensten af?
Zonder een goed beeld van je huidige klantenbestand en/of je ideale doelgroep is het onmogelijk om effectief met hen te communiceren. Want hoe kun je weten hoe en waar je deze personen bereikt als je niet eens weet wie ze zijn?
Ga op ontdekkingsreis en leer begrijpen wie deze personen zijn, wat ze drijft en wat hun behoeftes zijn m.b.t. jouw producten en/of diensten. Is er uberhaupt wel een behoefte?
Zodra jij weet wie ze zijn en hun mediagebruik in kaart hebt gebracht kun je ook een invulling geven aan de te kiezen kanalen en jouw manier van communiceren. Ieder persoon communiceert namelijk op een andere manier en heeft andere behoeftes. Wanneer jij jouw doelgroep leert begrijpen kun jij jouw communicatie ook veel beter toespitsen op zijn/haar manier van denken en doen. Zo kun je met jongeren veel losser communiceren en ze op een andere manier aanspreken dan een oudere doelgroep.
Nu weet je wat je wil uitstralen, wat je doelstellingen zijn en wie je wilt bereiken. De invulling van de ideale kanalen zal je nu veel makkelijker lukken.
4. Kies de ideale kanalen
Online of offline? Dit is in deze fase even van ondergeschikt belang. Vrijwel iedere doelgroep heeft een ander mediagebruik en gebruikt zowel online- als offline mediakanalen om hun behoefte aan informatie te vullen.
In deze fase kies je de ideale kanalen die voor jouw bedrijf effectief zijn om de juiste doelgroep te bereiken, de juiste boodschap over te brengen en de juiste uitstraling te hebben.
5. Maak een content planning
Het klinkt allemaal zo simpel maar helaas wordt dit essentiële deel van de contentstrategie niet juist ingevuld. Betrokkenen geven beloftes die niet worden nagekomen en de content vereist niet de gewenste kwaliteit. Hierdoor loopt het proces vertraging op en komt er niet de gewenste content in de periode die hiervoor bedoeld was. Ook hebben externe ook andere werkzaamheden te verrichten, waardoor de beloftes simpelweg niet kunnen worden waargemaakt. We blijven toch maar mensen. (Bron: Marketingmed). Als oprichter van Marketingmed heb ik veel ervaring opgedaan met het runnen van een contentplatform en alle facetten van een content strategie. Hoe groter het team en betrokkenen, hoe belangrijker een content planning is. Maar naast dat iedereen precies weet wat hij of zij moet doen is het simpelweg ook een stukje structuur en duidelijkheid.
Zodra jij alle 5 de stappen zijn doorlopen heb je een solide content strategie waarmee je aan de slag kunt. Effectief en duidelijk. Je weet wat er nodig is en weet dat de gekozen kanalen en content aansluiten bij de wensen van deze persoon. Uiteraard is het hierbij belangrijk om continue te blijven testen (A/B tests kunnen hierbij van grote waarde zijn) en de gekozen weg niet als heilig te zien. De tijd brengt enorm veel verandering met zich mee, zowel op het gebied van media als verwachtingen van je klant. Daarnaast maken mensen ook fouten, dus begrijp dat niet elke keuze zo effectief blijkt als je vooraf hebt gekozen. Blijf dus altijd analyseren en, indien nodig, verbeteren.