Als er over social media wordt gesproken wordt er vaak enthousiast verteld over ‘het creëren van likeable content’. Het lijkt in veel gesprekken zelfs op het ultieme doel die zakelijke social media gebruikers voor ogen hebben.
Creëer likeable content
Tja, wat moeten we hier nu van zeggen? Likeable content wil zeggen dat je interessante content moet delen voor jouw buyer persona’s. Amuserend en informerend, dat wat past bij jouw doelgroep. In mijn ogen zie ik een lief katje die zichzelf graag laat aaien door de menigte, hoe meer hoe beter. Om erachter te komen wat interessante content is dien je eerst goed uit te moeten zoeken waar je buyer persona geïnteresseerd in is, en wat er op dit moment speelt in je branche. Er bestaat geen voorbeeldsheet van de perfecte post, al wordt dat af en toe wel zo gesuggereerd.
Consistent en relevant posten
Veel marketeers spelen met de woorden consistent en relevant. Beide vage woorden voor betekenissen die eigenlijk niets meer zeggen als ‘plaats regelmatig content’ en ‘plaats content voor de doelgroep’. Ook mijn buurvrouw die nog steeds aan het jammeren is om het stoppen van Hyves en het verliezen van al haar ‘hartsvriendinnen’ zal begrijpen dat je iets moet plaatsen waar je doelgroep van houd. Ja duuh! Het is uiteindelijk gewoon heel belangrijk om bij de kern te blijven en de identiteit van het bedrijf in stand te houden.
Elk social media kanaal verdient een eigen social media strategie. En elke buyer persona bereik je beter als je de content specifiek richt op deze persoon. Ieder persoon heeft namelijk andere behoeftes en interesses. Het is dus helemaal niet logisch dat de social media goeroes telkens schrijven over tips om jouw posts naar een hoger niveau te tillen, meer interactie te creëren of de band met je volgers te vergroten.
Daarom nu voor jou, eerlijk en oprecht, de stappen die je moet doornemen voordat je aan social media branding begint.
- Wie zijn jouw buyer persona’s?
Je wilt je buyer persona’s natuurlijk bereiken. De waarde van relevante volgers is enorm. Liever 1 volger met waarde dan 100 zonder.
- Begrijp jij jouw buyer persona’s?
Kijk in de ogen van jouw beoogde buyer persona’s. Wat vinden zij leuk? Wat is er actueel? Waar worden ze warm van? Door jezelf in te leven in jouw buyer persona’s krijg je een beter beeld van wat zij leuk vinden.
- Wanneer is jouw buyer persona actief?
Je ziet waarschijnlijk wel eens posts of afbeeldingen langskomen met als titel ‘de beste tijden om op social media te posten’. Geloof me als ik zeg dat die er niet zijn! Wanneer Apple roept dat de Iphone 6 uitkomt zullen miljoenen mensen de Iphone alvast vooraf bestellen. Wanneer al die infographics melden dat je het beste op maandag tussen 12-2 kan posten zal ineens iedereen op deze tijd gaan posten. Ondertussen is de tijdlijn op andere tijden een stuk rustiger en zal jouw post daar veel sneller ‘gezien’ worden. En trouwens, jouw doelgroep is weer anders dan die van iemand anders. Kijk wanneer jouw doelgroep actief is, daar kan de infographic dan niks over zeggen.
- Verander jij jouw strategie wel eens?
Als jij al jaren dezelfde strategie hanteert kun je niet makkelijk zeggen of die strategie de juiste is. Daarom: Deel eens op andere tijden en deel eens een plaatje in plaats van een video. Het is belangrijk om continue naar de beste oplossing te zoeken. En vallen de resultaten tegen? Geen zorgen, dan ga je gewoon terug naar de oude strategie.
Conclusie
Ik hoop dat ook de gevestigde social media marketeer met een schuin oog deze content heeft meegelezen. Want stiekem kan er bij het gros van de ‘professionele’ social media kanalen van Nederlandse bedrijven nog veel worden verbeterd. Content is koning, en dat zal het zeker blijven. Maar creativiteit is koningin en is een must om succesvol te zijn. Likeable content is slechts een vaag begrip waar geen pijl op te trekken is en helaas blijven te veel bedrijven hangen in de vertrouwde strategie.