Blog

Online Bazen > Blog > Online Marketing > Online Bazen op de Webwinkel vakdagen 2018; deel 1
Webwinkel Vakdagen HeaderWebwinkel Vakdagen Header

Online Bazen op de Webwinkel vakdagen 2018; deel 1

Afgelopen woensdag gingen Maurice en Sandy, voor Online Bazen, op pad naar Utrecht. De Webwinkel Vakdagen waren weer begonnen in de Jaarbeurs. Met een specifiek doel? Nee, ze gingen er erg open-minded naar toe en vooral voor inspiratie op te doen, veel te leren en natuurlijk te netwerken. Sandy schreef dit artikel over haar ervaringen en do’s en dont’s op de Webwinkel Vakdagen. 

 

Oké we moeten gaan..

Natuurlijk mag je als Online Marketeer absoluut de Webwinkel Vakdagen niet gemist hebben, maar ook voor Olive & Mint zijn juist dit soort dagen super interessant. Vooral om op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen, van verschillende betaalsystemen tot logistieke oplossingen en koppelingen naar grote marketplaces. Of ik van te voren een doel voor ogen had? Helaas moet ik eerlijk bekennen dat het antwoord hierop nee is. Ik ben altijd van mening dat als je naar dit soort beurzen gaat, dat je je moet laten verrassen en er vooral open-minded naar toe moet gaan. Natuurlijk, wanneer je op inkoop gaat is dit een heel ander verhaal, daarom was het vooral voor mij aan het begin anders dan ik gewend was. Maar goed, zo makkelijk als ik ben kreeg ik na een broodje Unox alweer het ‘beursgevoel’ te pakken.

 

Een rondje over de beursvloer

Natuurlijk ga je naar de Webwinkel Vakdagen voor de lezingen die er gegeven worden door vele professionals uit het vak. Woensdagochtend, fris en fruitig, klaar om onze eerste lezing te volgen en deze was VOL. Oké, vanuit ons dus één hele belangrijke tip voor tijdens de Webwinkel Vakdagen: wil je een lezing volgen? Zorg dan dat je zeker een kwartier van te voren al klaar zit in de zaal, anders kun je het wel vergeten. Na een keer oefenen kwamen ook wij hier achter, dus werd het tijd voor een rondje over de beurs. Natuurlijk sprongen er een x aantal grote namen uit en dan hebben we het natuurlijk over verschillende payment providers, marktplaatsen zoals Bol.com, maar ook logistieke oplossingen waren goed vertegenwoordigd. Natuurlijk op zo’n beurs vind je ook enorm veel conculega’s (mag ik dat woord eigenlijk nog wel gebruiken?). Dus ook de Online marketing bureaus waren duidelijk aanwezig! Natuurlijk ga je niet alleen naar de Webwinkel Vakdagen als Online Marketeer om een praatje te maken bij SendCloud. Nee, we gaan voor vernieuwing en belangrijke nieuwe ontwikkelingen in de online wereld. Altijd leuk dus een rondje beurs, even ‘verplicht’ netwerken met een aantal belangrijke partners en dan op naar de lezingen.

 

Lezing #1: Leer de consument kennen door middel van data

Zo ijverig als we zijn lagen we natuurlijk een kwartier van te voren al voor de ingang om ons klaar te stomen voor de lezing van ISM. Hoe data ervoor kan zorgen dat je je doelgroep leert kennen en dus indirect ook je conversies kan verhogen. We hebben tegenwoordig enorm veel data over en van onze klant, maar wat doen we er eigenlijk mee? De consument gaat van landingspagina naar bedankpagina, maar hoe spelen we hierop in? Waardevolle consumenten worden tegenwoordig hetzelfde behandeld als niet-waardevolle klanten en hier moet dringend verandering in komen. Door verschillende losse databronnen samen te voegen kom jij erachter wie jouw klant is en dat de beste klant niet altijd degene is die het meeste omzet heeft gegenereerd. Maar waar vind je aan deze data? Allereerst in de backoffice van jouw shop, maar ook vanuit jouw e-mail marketingsoftware, klantpassen en Social Media. Hiervoor kun je uiteraard datamanagement tools inzetten, maar natuurlijk is het ook mogelijk klein te beginnen in Excel. Vanuit al deze verzamelde data (o.a. order ID, orderdatum, e-mail en omzet) komt een customer lifetime value (CLV). Met deze CLV kun je uiteindelijk een verwachte omzet voorspellen en kijken hoeveel klanten je nodig hebt om deze omzet te behalen. Deel deze klanten in in segmenten, gebaseerd op de waarde van de klant en probeer deze klantsegmenten alleen advertenties te tonen die voor hen relevant zijn. Wil jij jouw doelgroepen verbreden? Probeer dan eens de tool ‘value based look-a-likes’ van Facebook. Door op basis van relevante data te gaan adverteren, leer jij je doelgroep beter kennen, houd jij de touwtjes in handen en zorg je dat je relevant blijft!

 

De eerste lezing was zoals je kan lezen super succesvol! Uiteraard hebben wij nog twee andere lezingen van bekende sprekers bezocht die ons geïnspireerd hebben. Volgende week in deel 2 vertellen we jullie meer over verschuivingen binnen de retail en hoe jij jouw Google Shopping Feed kan optimaliseren met 10 waardevolle tips en een aantal kleine aanpassingen. Zorg dat je maandag klaar zit voor part two!

 

Natuurlijk is dit een kort, maar bondige samenvatting van wat je allemaal met belangrijke data over jouw klant kan. Maar wil jij meer weten over dit onderwerp? Of wil jij weten hoe dit van positieve invloed kan zijn op jouw marketingstrategie. Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op, onze Bazen staan altijd voor je klaar!

mm

Door 11

Ik ben een echte Social Media freak en continu op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen in de markt. Door inmiddels jaren ervaring met social media, branding en het creëren van content binnen de E-Commerce sector zorg ik ervoor dat onze klanten nóg meer resultaten behalen! Als online marketeer ben ik verantwoordelijk voor alle Social Media Marketing, Content Marketing en het bedenken van nieuwe campagnes. Het meeste plezier haal ik uit het zien van directe resultaten voor klanten, door het aangaan van een effectieve en intensieve samenwerking.