Blog

Online Bazen > Nieuws > Social media > Social media marketing; de upcoming kanalen op een rij
Social Media MarketingSocial Media Marketing

Social media marketing; de upcoming kanalen op een rij

Heeft jouw bedrijf de doelgroep goed in kaart gebracht en een duidelijke visie, maar kun je de doelgroep moeilijk bereiken? Hebben jullie dan ooit aan social media marketing gedacht? Facebook en LinkedIn worden door vele bedrijven en professionals al ingezet, maar heb je wel eens verder gekeken? In dit artikel gaan we in op 5 social media kanalen welke enorm interessant kunnen zijn voor jouw bedrijf!

Instagram

Instagram heeft wereldwijd 600 miljoen maandelijkse actieve gebruikers. In Nederland maken ongeveer 3,2 miljoen mensen gebruik van Instagram. Het overgrote gedeelte dat gebruikt maakt van Instagram bevindt zich in de leeftijdscategorie van 15 tot en met 39 jaar. Deze cijfers geven vooral aan dat het sociale medium vooral populair is onder jongeren. Voor bedrijven die zich focussen op deze jongere doelgroep is dit sociale medium een ideaal middel om de doelgroep te bereiken. Adverteren via Instagram is vooral geschikt om brand-awareness te creëren. De consument zal het merk of product makkelijker herkennen en koppelen aan je bedrijf. Adverteren via Instagram is op drie manieren mogelijk. Je kunt een foto, een fotoreeks of een videoadvertentie plaatsen. Naast deze mogelijkheden kun je ook call-to-action buttons toevoegen aan je advertentie. Zo kan je bijvoorbeeld ‘Shop Now’ boven je productadvertentie laten verschijnen. Ten slotte kun jij je doelgroep makkelijk bereiken door targeting options te gebruiken. De doelgroep wordt op basis van interesses en demografische gegevens ingekaderd.

Snapchat

Snapchat! De app om jouw korte filmpjes en foto’s te versturen naar je vrienden. Snapchat onderscheidt zich van andere sociale media door de ontvanger de afbeelding of filmpje maximaal 10 seconden te tonen. Dit betekent dat iedere seconde die gedeeld wordt wel relevant moet zijn. Dit medium wordt voornamelijk gebruikt door jongeren. De gedeelde content wordt vooral gebruikt om de ervaring of het plezier te delen met jouw volgers. Voor jouw bedrijf moet dit dan ook vooral de insteek zijn. Jij kunt jouw bedrijf promoten door middel van jouw dagelijkse hoogtepunten te delen via het snapchat account. Er is ook een mogelijkheid tot adverteren. Via Snap Ads worden 10 seconden durende advertenties getoond die natuurlijk via targeting bij de doelgroep uitkomen. Het adverteren via Snapchat is sinds 2017 mogelijk in Nederland, als bedrijf zijnde maakt dit het innovatief. Het enige nadeel van adverteren via Snapchat is de beperkte segmenteer mogelijkheden van je doelgroep. Je kunt namelijk alleen segmenteren op; plaats, leeftijd, geslacht, device en interesse.

Musical.ly

Musical.ly is de playback app voor jonge kinderen (8-14). Vooral meisjes gebruiken deze app om hun danspasjes te laten ondersteunen met muziek van wereldartiesten. In Nederland is deze app maar liefst 3 miljoen keer gedownload. Deze nieuwe app is komen overwaaien vanuit Amerika en is vanaf 2016 echt bekend geworden onder de jonge doelgroep. Indien deze doelgroep interessant voor jouw bedrijf is, dan zijn er mogelijkheden om te adverteren via musical.ly. Deze mogelijkheden zijn wel beperkter dan bij bijvoorbeeld YouTube. Musical.ly heeft namelijk geen geautomatiseerd reclameprogramma. Hierdoor kan je als adverteerder alleen bij musical.ly terecht voor branding en productplacement. De advertentie kan als thema worden weergegeven of als video tussen de filmpjes. Dit principe raakt op veel vlakken het Snapchat advertising. Het targeten van uw doelgroep gaat via standaard factoren zoals plaats, leeftijd, geslacht en interesses.

WhatsApp

WhatsApp marketing de toekomst? WhatsApp al jarenlang de communicatie app voor iedereen. Sinds een paar jaar gebruiken zelfs ook de ouderen onder ons deze app. WhatsApp is aanwezig op maar liefst 92% van alle smartphones in Nederland. WhatsApp kan sinds eind 2016 ook voordelig zijn voor jouw bedrijf. WhatsApp kan bijvoorbeeld gebruikt worden om klant relaties op te bouwen. Door een snelle en eenvoudige communicatie met de klant zal de klant zich meer gewaardeerd voelen. Op het gebied van promotie kunnen er berichten worden gestuurd waarbij de klant op de hoogte wordt gehouden van bijvoorbeeld acties of nieuwe producten. Op dit moment is het nog niet mogelijk om te adverteren via WhatsApp. WhatsApp heeft wel bevestigd dat er mogelijkheden gaan komen tot adverteren. De advertenties zullen berichtjes worden waarin een boodschap voor de doelgroep wordt weergegeven. Targeting binnen WhatsApp zal erg specifiek worden omdat moederbedrijf Facebook haar data zal koppelen aan WhatsApp. WhatsApp is dus zeker een medium wat in de toekomst kan worden ingezet om uw doelgroep op de hoogte te houden.

YouTube

Een YouTube kanaal voor je bedrijf is een aanrader anno 2017! YouTube is het medium waar maar liefst 1,7 miljoen Nederlanders dagelijks gebruik van maken! Verkoop jij aan consumenten en willen deze consumenten graag jouw producten zien? Dan is YouTube het ultieme platform om jouw producten te tentoonstellen. Je eigen kanaal fungeert als marketingtool en hierbij is content key. De klant verwacht namelijk wel regelmatig nieuwe filmpjes waar weer nieuwe producten of diensten worden getoond. Wil je geen YouTube kanaal, maar heb je toch behoefte aan een andere mogelijkheid tot promotie via YouTube? Dan is er altijd nog YouTube Ads. Via YouTube Ads wordt jouw advertentie vóór andere YouTube video’s getoond. Er zijn ook mogelijkheden om de advertentie naast de spelende YouTube video te laten draaien. Het voordeel bij YouTube is het Analytics systeem achter de advertenties. Zo kun je ten alle tijden ontdekken waar de advertentie wordt afgespeeld, hoeveel klikken de advertentie heeft opgeleverd en voor hoeveel weergaven je hebt betaald. Je budget zal dus zo efficiënt mogelijk worden gebruikt.

Zoals je kunt lezen is promotie via social media een waardevolle toevoeging aan je social media strategie. Jouw budget en doelgroep zal jouw sociale media strategie bepalen. De promotie via social media is wel voornamelijk bedoeld voor branding en product placement, maar je kan er een grote doelgroep met relatief weinig moeite bereiken. Op die manier kun je dus ook effectief je producten aan de man brengen. Dit zal zeker in de toekomst de voornaamste reden voor bedrijven zijn om gebruik te maken van social media marketing!

Wil je meer informatie ontvangen over hoe Online Bazen jouw online marketingstrategie tot een succes kan maken? Neem dan vrijblijvend contact op met 073-2032195 of stuur een mail naar info@onlinebazen.nl.

mm

Door 24

Chelsea is als content strateeg verantwoordelijk voor alle content (inhoud) van onze klanten. Hoe communiceer je? En, waarom communiceer je? Tevens denk ik graag mee met de strategie en de route die bedrijven online moeten bewandelen.