5 tips om Pinterest advertenties succesvol in te zetten

door | sep 7, 2020 | Pinterest, Social media

Hoe richt ik mijn keuken gezellig in? Wat voor outfit doe ik aan naar een bruiloft? Welke hapjes zal ik serveren tijdens mijn verjaardagsfeest. Vaak start het zoeken naar antwoorden op deze vragen bij hét online inspiratiekanaal, Pinterest! Als bedrijf is Pinterest daarom onmisbaar om in te zetten als je jouw doelgroep wil inspireren en tegelijkertijd je merkbekendheid wil verhogen.

Wil je écht het maximale uit jouw Pinterest kanaal halen, dan kun je ook gebruik maken van Pinterest advertenties. Wij hebben onze vijf beste tips op een rijtje gezet die jou kunnen helpen bij succesvol adverteren op Pinterest.

Tip 1: Claim je website

Om succesvol te adverteren op Pinterest begin je met het aanmaken van een bedrijfsprofiel. Heb je al een persoonlijk profiel dan kun je deze omzetten. Een groot voordeel van een bedrijfsprofiel is de mogelijkheid van het claimen van je website. Na het claimen van je website krijg je inzicht in belangrijke statistieken. Daarnaast zal je profielafbeelding zichtbaar zijn bij al je pins. Als een gebruiker hierop klikt zal hij of zij direct doorverwezen worden naar de rest van je pins en wordt het ontdekken van je merk of bedrijf nog makkelijker.

Tip 2: Installeer de Pinterest Tag

Een iets wat technische tip, maar zeker een onmisbare. Installeer de Pinterest Tag. Iedereen die bekend is met het installeren van de Facebook Pixel zal direct veel overeenkomsten herkennen. Door de Pinterest Tag te installeren op je website geef je Pinterest de mogelijkheid om mee te kijken op jouw website. Zo weet Pinterest precies wie er op jouw website komt.

Heb je een webshop en wil je weten wat de mensen doen op je website nadat zij geklikt hebben op de link in je ad? Installeer dan ook alle gebeurtenissen, zoals “Add To Cart”, “Initiate Checkout” en “Purchase”. Hierdoor krijg je inzicht in hoeveel mensen er iets in het winkelmandje leggen na het zien van de ad, hoeveel er starten met betalen en hoeveel mensen daadwerkelijk afrekenen. Onmisbare data om het succes van jouw Pinterest campagne te bepalen.

Tip 3: Kies de juiste doelstelling

Op dit moment kan Pinterest je helpen bij het behalen van vijf verschillende doelstellingen.
1. Merkherkenning
2. Videoweergaven
3. Verkeer
4. Conversies
5. Catalogusverkopen

De doelstelling bepaald voor een deel aan wie jouw advertenties getoond worden. Kies je bijvoorbeeld voor verkeer dan zal Pinterest jouw advertenties laten zien aan mensen waarvan verwacht wordt dat ze klikken op je ad. Kies je conversies, dan gaat Pinterest op zoek naar mensen die mogelijk bereid zijn om een aankoop te doen in je webshop. De doelstelling catalogusverkopen komt beschikbaar nadat je jouw productcatalogus geüpload hebt in het “Catalogi” gedeelte van de Pinterest Ads Manager.

Tip 4: Creëer inspirerende Visuals

Wij vergelijken Social mediakanalen vaak met Times Square in New York City. Gebruikers worden overladen met informatie en als adverteerder krijg jij de taak om hier tussen uit te springen. Uit onze ervaring hebben wij geleerd dat sfeerfoto’s het beter doen productfoto’s.

Als je bijvoorbeeld een blouse wil verkopen, zorg dan dat de blouse op een inspirerende manier gefotografeerd is met sieraden en tas. Wil je een schilderij verkopen? Kies dan voor een foto waarin het schilderij in de keuken of woonkamer hangt, in plaats van een close up van enkel de print. Producten tonen in een gebruikerssituatie zorgt voor inspiratie en interesse. Zorg er wel altijd voor dat je product centraal staat en dat een gebruiker weet waar de pin om draait.

Als laatste is de titel van een pin heel belangrijk. Pinterest geef je de mogelijkheid om 100 tekens te gebruiken, maar in het overzicht zijn er maar 50 tekens zichtbaar. Wij adviseren daarom om altijd max 50 tekens te gebruiken met een duidelijke Call To Action.

Tip 5: Test verschillende doelgroepen

Pinterest maakt het mogelijk om heel gericht je doelgroep te targeten. Zo kun je gebruikers targeten op basis van demografische gegevens, interesses en zoekwoord gedrag. Wij raden aan om verschillende doelgroepen te testen. Test bijvoorbeeld verschillende interesses en test ook een campagne die enkel gericht is op relevante zoekwoorden. Zo kun je per doelgroep het succes bepalen.

Ook maakt Pinterest het mogelijk om “custom doelgroepen” aan te maken. Zo kun je bijvoorbeeld een groep maken van alle mensen die op je site zijn geweest, maar niks gekocht hebben en deze opnieuw targeten op Pinterest (enkel mogelijk na juiste installatie Pinterest Tag). Zo kun je heel gericht een bepaalde doelgroep aanspreken met een unieke boodschap.

Hopelijk heb jij na het lezen van deze blog genoeg inspiratie om aan de slag te gaan met adverteren op Pinterest. Ben je benieuwd naar welke strategie wij zouden adviseren voor jouw bedrijf? Of heb je bijvoorbeeld hulp nodig bij het installeren van de Pinterest Tag? Wij denken graag met je mee, neem gerust contact met ons op.

Over de auteur

Chelsea Bosters

Chelsea is de eigenaar van Online Bazen en houdt zich bezig met online strategie en conversie optimalisatie.

Gerelateerde berichten

Call Now Button