Blog

Online Bazen > Blog > Social media > Facebook > Bizarre CTR en conversie ratio dankzij Facebook Messenger en Facebook Chatbots
Facebook ChatbotFacebook Chatbot

Bizarre CTR en conversie ratio dankzij Facebook Messenger en Facebook Chatbots

Facebook Messenger is de nieuwe heilige graal voor online marketeers en ondernemingen. Een kanaal dat momenteel enorm veel aandacht krijgt, en niet zonder reden. In dit artikel vertel ik je graag meer over Facebook Messenger, de enorme kansen die het kanaal biedt en de technologische ontwikkelingen rondom Facebook Chatbots. Klaar voor een nieuwe potentiële conversieknaller?

Wat is Facebook Messenger?

Facebook Messenger is de gratis chatdienst van Facebook. Met meer dan 2 miljard gebruikers wereldwijd is Facebook het grootste social media platform ter wereld. De chatdienst van Facebook heeft maar liefst 1,3 miljard gebruikers wereldwijd. De grootste oorzaak hiervan is de directe koppeling met het social media platform zelf. Om met je vrienden op Facebook contact te hebben moet je immers gebruik maken van Facebook Messenger.

Facebook Messenger was tot 2014 onderdeel van de reguliere Facebook-app. Daarna besloot Facebook de chatfunctie los te koppelen met een aparte Messenger-app.  Grote successen volgden!

Wat is een chatbot?

Een chatbot is een applicatie die een virtueel gesprek kan voeren met mensen, op een manier dat het lijkt op een gesprek. In werkelijkheid krijgen gebruikers de kans om, middels vooraf gedefinieerde vragen en antwoorden, een gesprek te voeren met de chatbot. Een chatbot moet zich dan ook niet voordoen als een gesprek, maar kan zich wel zo gedragen.

Chatbots op Facebook

Bron: Chatbotslife.com

Succes met Facebook Messenger Marketing

Superlatieven schieten te kort als we het hebben over de kansen die Facebook Messenger biedt. Het is niet alleen een chatdienst, maar biedt bedrijven de mogelijkheden om 1- op 1 contact te hebben met je potentiële klant. Hoe anders is dat via e-mail, waar je ondertussen wordt ondergesneeuwd en je open ratio de laatste jaren flink gedaald is. Mogen wij Facebook Messenger dan zien als de nieuwe heilige graal voor online marketeers en ondernemingen? Ja!

Dit alles heeft er mee te maken dat Facebook Messenger gekoppeld kan worden aan Facebook advertenties. Dit zorgt er voor dat je database met Messenger contacten in een korte tijd flink gevuld kunnen worden. Dit kan bijvoorbeeld door ‘Click to Messenger’ advertenties op Facebook.

Maar om de echte reden van succesvolle Facebook Messenger campagne te vinden moeten we ons richten op Chatbots. Facebook Messenger is het bekendste platform waar je chatbots vindt. Voor vrijwel ieder doel zijn er wel chatbots te vinden, en dankzij technologische ontwikkelingen zijn er verschillende tools op de markt gekomen die door iedereen te gebruiken zijn, en relatief makkelijk in gebruik zijn. Technische kennis is niet meer nodig, want nu kan iedereen een eigen chatbot ‘bouwen’. Tenminste, als je er even goed voor gaat zitten.

De chatbot vervangt de mens in dit geval, al dienen de mensen de chatbot wel in te richten en te optimaliseren. Je kunt in Facebook Messenger praten met chatbots, maar je hebt vaak maar een beperkt aantal mogelijkheden voor interactie. Zodra je aan de slag gaat met het bouwen van een chatbotfunnel bouw je een mix van automatisch gegenereerde antwoorden (want ja, écht automatisch terugpraten zonder training doet de chatbot nog niet) en menselijke interactie. Deze krachtige combinatie zorgt er voor dat vele processen geautomatiseerd kunnen worden en er in korte tijd vele gesprekken (oneindig veel) kunnen worden gevoerd, zonder dat het al veel tijd kost. Een unieke manier dus om potentiële klanten te informeren, adviseren of naar een bepaald doel te werken. Marketing automation as a boss!

Wil jij onze chatbot uitproberen?

 

Kortom; waarom Facebook Messenger Marketing

Tot op heden werd enkel e-mailmarketing gezien als de heilige graal van marketeers. Het is immers een unieke kans om in contact te komen met je doelgroep, content te distribueren en je doelgroep te activeren. Vandaag de dag kunnen wij daar tevens Facebook Messenger aan toevoegen. Daar waar de open ratio van e-mails rond de 23% ligt, ligt die van Facebook Messenger rond de 90%. 90%!

De reden hiervan schuilt hem in het feit dat berichten via Messenger door gebruikers veel sneller worden geopend. De Messenger-inbox puilt immers nog niet over, en de melding ontvang je direct op je mobiel waardoor je snel geneigd bent om het bericht te openen.

Emailmarketing of Facebook Messenger MarketingOok hierbij begrijpen wij dat de open ratio van e-mailmarketing eens een stuk hoger was, en dat geopende e-mails nog niet betekent dat het ook resultaat opleveren. Maar juist de resultaten zijn de redenen waarom ik Facebook Messenger zo de hemel in prijs. Voor vele klanten hebben wij al succesvolle Facebook Messenger strategieën opgezet en uitgebouwd, met fantastische resultaten als gevolg.

De toekomst van Facebook Messenger Marketing

Hoezeer de combinatie tussen Facebook Messenger en Chatbots volgens mij een gouden combinatie zijn, het zal nog jaren gaan duren voordat Facebook Messenger in Nederland wordt gezien als een volwaardig marketingkanaal. Het wordt vandaag de dag voornamelijk gezien als ‘truc’, jammer genoeg.

Ik voorspel dat Facebook Messenger in de toekomst gelijk zal zijn aan e-mailmarketing, of het zelfs voorbij kan gaan. In effectiviteit is het er al voorbij, nu wordt het tijd dat de ondernemers dit in gaan zien.

Succesvol Facebook Messenger Marketing inzetten

Hieronder vertellen wij je graag meer over de 3 redenen waarom je Facebook Messenger Marketing in kan zetten.

  1. Leadgeneratie

Facebook Messenger is super-efficient als het gaat om het genereren van leads. Middels Facebook advertenties kun je mensen triggeren om contact met je pagina op te nemen. Eenmaal zover kan de vooraf ingerichte chatbot het gesprek aangaan. Dankzij het opbouwen van een ‘flow’ (vooraf gedefinieerde vragen en antwoorden) kunnen gesprekken deels, of soms zelfs volledig, worden geautomatiseerd. Door het stellen van vragen kan de chatbot erachter komen of het aanbod dat jij als aanbieder hebt past bij de gebruiker. Indien dat het geval is kan deze gebruiker worden omgezet in een lead.

  1. Verkopen realiseren

Zodra consumenten jouw website bezoeken en producten bekijken of mogelijk toevoegen aan een winkelmandje, maar vervolgens niet kopen, dan heb je de mogelijkheid om hen te activeren.Dit kan middels een Facebook chatbot.

Het grote voordeel van het genereren van verkopen middels Facebook Messenger is dat je de content af kunt stemmen aan de behoefte van de potentiële klant. Welke pagina’s heeft de bezoeker op je website bezocht, bijvoorbeeld. Aan de hand van die informatie kun je bepalen wat er wordt gedeeld op Messenger.

  1. Content distributie

Last but not least. Een van de belangrijkste redenen waarom wij Facebook Messenger Marketing aanraden bij onze klanten is de unieke mogelijkheid om je content te distribueren via dit kanaal. Relaties opbouwen via Facebook Messenger? Jazeker!

Dankzij ‘broadcasts’ kun je direct content richting al je abonnees op Facebook Messenger toesturen. Of richting segmenten ervan. Wat dat betreft lijkt het dus precies op e-mailmarketing. Het grote verschil is alleen dat de open ratio en conversie ratio vele malen hoger liggen. En je ook kortere boodschappen kunt delen.

Nu dat duidelijk is geworden wat de kracht is van Facebook Messenger, en waarvoor je Facebook Messenger kunt gebruiken, wordt het tijd om Facebook Messenger Marketing te gaan ontdekken. Voor jou dan, wij weten al hoe het werkt. Ben jij klaar om de enorme potentie van Facebook Messenger Marketing en Chatbots te gaan ontdekken? Duik er dan snel in en start met het bouwen van succesvolle flows. Hulp nodig? Wij van Online Bazen adviseren je graag over het gebruik van Facebook Messenger Marketing. Neem hiervoor contact met ons op.

 

 

mm

Door 35

Chelsea is als content strateeg verantwoordelijk voor alle content (inhoud) van onze klanten. Hoe communiceer je? En, waarom communiceer je? Tevens denk ik graag mee met de strategie en de route die bedrijven online moeten bewandelen.