Blog

Online Bazen > Blog > Online Marketing > SEO > Het belang van een goede productfeed
Productfeed marktplaatsenProductfeed marktplaatsen

Het belang van een goede productfeed

Een productfeed bevat alle informatie van je producten zoals prijs, titel, beschrijving, afbeeldingen, specificaties en voorraad. Deze feed kan je gebruiken om heel gemakkelijk je producten in te laden op verschillende verkoopkanalen zoals vergelijkingssites, marketplaces of affiliates. Omdat de online sales steeds harder groeien en mensen minder naar fysieke winkels gaan om producten te bekijken is het daarom erg belangrijk dat jouw productinformatie online goed is. Slechte productinformatie kan leiden tot een hoog retourratio of zelfs tot helemaal geen aankoop. Beide wil je natuurlijk niet. Het hebben van een zo compleet mogelijk product feed is daarom van groot belang voor online retailers maar helaas lang niet altijd een vanzelfsprekendheid. In dit artikel gaan we verder in op het belang van het hebben van een goede productfeed.

Google Shopping

Google shopping is onderdeel van het Google Search netwerk en wordt veel gebruikt door retailers. Omdat je bij Shopping gevonden wordt op basis van je titel en/of productomschrijving, moet je dus zorgen dat deze goed aansluit bij jouw potentiële klant. Ook is het goed om dus te denken vanuit die klant. Wees specifiek en compleet. Dus als je bijvoorbeeld zwembroeken verkoopt en in het bijzonder zwarte heren zwembroeken van het merk Nike, zorg dan dat je dit ook in de titel verwerkt. De titel zou dan worden “Nike Heren Zwembroek Zwart’’. De klant die dan op zoek is naar deze specifieke zwembroek zal dan ook jouw product te zien krijgen waardoor de kans op een conversie groter is en die klik dus geen weggegooid geld is.

google shopping logo

EAN codes

EAN codes, oftewel GTIN nummers, zijn de unieke 13-cijferige codes waar vergelijkingssites en marketplaces producten kunnen identificeren en matchen. Vrijwel ieder product en varianten van producten hebben een eigen barcode. Deze zijn op het product zelf te vinden onder de barcode of op internet. Een handige tip als je de EAN code niet hebt is om op Amazon te kijken. De codes zijn daar zichtbaar en hebben inmiddels zo’n grote database dat jouw product er vast ook wel op staat. Een andere manier is om unieke EAN codes te kopen. Let wel op dat als je de verkeerde EAN code invoert bij een product er de verkeerde informatie bij je product kan komen te staan op bijvoorbeeld een Bol.com omdat hij deze matcht aan het eerst geüploade product. Zorg dus bij het toevoegen van je producten in je shop dat je altijd de EAN code toevoegt. Kleine moeite maar erg waardevol.

ean code

Voorbeeld van een 13-cijferige EAN code

 

Productspecificaties

Online shoppen verschilt eigenlijk niet zoveel van real-life shopping. Net als in het echt wil je ook zoveel mogelijk van het product weten voordat je overgaat tot aankoop. Het enige verschil is dat je het product niet vast kan pakken. Zorg daarom dat je je productspecificaties zo compleet mogelijk hebt. Als de klant niet direct de informatie kan zien waar hij/zij naar op zoek is zal hij/zij op zoek gaan naar degene die het wel heeft en ben je ze kwijt. Gemiste kans dus. Ook voor de filtering op je website is het hebben van uitgebreide productspecs van belang. Klanten kunnen op die manier snel navigeren wat zorgt voor een goede ervaring waardoor ze hopelijk sneller overgaan tot conversie. De informatie moet uiteraard wel kloppen anders krijgen ze de verkeerde producten te zien. Het enige nadeel van productspecificaties is het tijdrovende klusje om ze toe te voegen.

Ook goed voor je SEO

Het hebben van goede productinformatie is niet alleen goed voor je klanten en verschillende verkoopkanalen. Als jij een goede titel en unieke omschrijving hebt, dan ziet Google jou sneller als een expert op dat gebied. Je zal dus sneller stijgen in de organische rankings (lees: gratis in Google). Zorg dat je de meta titel en meta omschrijving ook goed invult voor een hogere CTR (doorklik ratio).

Feedmanipulatie tools

Als jij je productinformatie in je webshop al goed hebt ingevoerd, dan kan het zijn dat je al een goede en complete feed hebt. Dit is echter vaak niet het geval. Er bestaan veel tools om een feed te kunnen manipuleren. Zowel gratis als betaalde tools. Met de betaalde tools zijn de mogelijkheden vaak een stuk uitgebreider. Een (betaalde) tool die wij gebruiken is Channable. Channable is een grote speler in feed marketing en de mogelijkheden zijn erg uitgebreid. Naast talloze functies om je feed informatie te kunnen bewerken kun je ook regels instellen en custom labels aanmaken. Met regels kun je bijvoorbeeld producten onder een bepaalde prijs of met slechte marges uitsluiten van de verkoopkanalen. Custom labels kun je gebruiken voor verschillende strategieën binnen Google Shopping. Je kunt je categorieën dan bijvoorbeeld indelen op basis van prijsklassen, kleur of wat je maar wilt.

 

channable en marketplaces

 

API heeft de voorkeur boven een losse feed

Channable beschikt ook over API-koppelingen met verschillende platforms zoals Bol.com, Amazon en Marktplaats. Een API is een directe koppeling tussen je webshop en een marketplace. Deze stuurt de informatie over en weer. Dus dankzij een API worden orders doorgestuurd direct naar je webshop en teruggekoppeld zodra de status veranderd. Ook veranderingen in productinfo en voorraad wordt direct geüpdatet zonder dat je daar iets voor hoeft te doen. Een API heeft dus altijd de voorkeur boven een losse feed. Je kunt de productinformatie nog steeds manipuleren en regels instellen.

 

Wil jij je producten kwijt op meerdere online verkoopkanalen? Online Bazen kan dit voor je mogelijk maken. Neem contact op met ons voor de mogelijkheden.

mm

Door 4

Als ervaren (e-commerce) marketeer besef ik het belang van resultaat. Ik focus mijzelf op SEO, SEA, e-mailmarketing, marktplaatsen en data analyses. Met mijn achtergrond in de e-commerce wereld heb ik ruime ervaring opgebouwd in het genereren van conversies via diverse online kanalen, en het uitzetten van effectieve strategieën. Als e-commerce marketeer ben ik verantwoordelijk voor een groot deel van onze e-commerce klanten, en sta ik hen bij vanaf dag 1.