Hoe maak je een succesvolle advertentie op Facebook?

door | mrt 31, 2022 | Facebook, Social media

Adverteren via Facebook is een van de snelste manieren om je doelgroep te bereiken. Facebook heeft dagelijks 1.93 miljard bezoekers. Reken dus maar dat jouw doelgroep dagelijks te bereiken is via Facebook Ads. Er zijn een aantal punten waar je rekening mee moet houden voor een succesvolle Facebook advertentie. In dit artikel geven wij je een stappenplan om een succesvolle advertentiecampagne te maken.

Een advertentie inrichten

Er zijn een aantal stappen om een succesvolle Facebook advertentie te maken. We nemen je graag stapsgewijs mee!

1. Inrichten tools

Allereerst is het van belang om een Facebook Ads account in te richten voor je bedrijf en deze koppelen met je Facebook pagina en Google Analytics. Daarnaast is het onmisbaar om een Facebook-pixel te gebruiken. Deze pixel installeer je op je website zodat je kunt zien wie er op je website terecht komt en welke pagina’s zij bezoeken. Zo creëer je inzicht en kun je makkelijk nagaan of een advertentie uiteindelijk succesvol is of niet.

2. Doelstellingen

Wanneer je klaar bent met het koppelen van de juiste tools, is het tijd om je doelstellingen te  bepalen. Dit is belangrijk omdat je hiermee duidelijk voor je bedrijf bepaald wat je met je campagne wilt bereiken. Bij het aanmaken van de advertentie geeft Facebook je meteen de keuze uit 9 verschillende doelstellingen: Merkbekendheid, Bereik, Verkeer, Betrokkenheid, App Installaties, Videoweergaven, Leads genereren, Chatberichten, Conversies, Verkopen uit catalogus en Winkelverkeer.

3. Advertentiebudget

Heb je de doelstellingen gekozen? Dan ga je verder naar het bepalen van het advertentiebudget. Je kunt op Facebook al vanaf € 1 per dag adverteren. Dit is natuurlijk wel minder effectief als wanneer je met een hoger bedrag adverteert. Bepaal dus een leerbudget om data te verzamelen die je vervolgens kunt analyseren. Naast een dagelijks budget kan je er ook voor kiezen om een looptijdbudget aan te houden. Je bepaalt dan een budget dat je maximaal uit wilt geven zolang de campagne loopt.

4. Doelgroep instellen

Aan wie ga je jouw advertentie richten? Past de content van de advertentie bij je doelgroep? Dit zijn belangrijke factoren waarmee je het succes van je advertentie bepaalt. Om de advertentie succesvol te maken is het belangrijk om de juiste doelgroep in te stellen. Een doelgroep kan je segmenteren op locatie, leeftijd, geslacht, taal, interesse en gedrag. Je kunt dit ook uit de vooraf gedefinieerde categorieën van Facebook halen.

5. Advertentie opmaken

Voor je de advertentie gaat plaatsen is het tijd om te bepalen wat voor soort advertentie je wilt inzetten. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een dynamische advertentie. Hiermee laad je een product catalogus in en deze producten worden automatisch getoond in de advertentie. De boodschap die je wilt laten landen bij je doelgroep versterk je door teksten en beelden te matchen met je doelgroep. Je hebt verschillende formaten beelden nodig voor bijvoorbeeld plaatsingen als Instagram stories of Facebook nieuwsoverzicht. Let er dus op dat je per plaatsing het juiste formaat gebruikt. Je kunt tussen 8 verschillende CTA knoppen kiezen, afhankelijk welke actie je de doelgroep wilt laten uitvoeren kies je er één uit. Vermeld in het vakje van de website-url de link waar de advertentie naar toe moet leiden zodat bezoekers op de juiste pagina belanden. Vergeet geen parameters bij de URL toe te voegen anders zijn de resultaten van de advertentie niet meer te herleiden in Google Analytics.

6. Publiceren

Wanneer je al deze stappen goed hebt gevolgd kun je de advertentie publiceren. Vanaf nu weet je dus hoe je een Facebook advertentie kunt maken.

Uitbesteden? Wij helpen je graag!

Heb je weinig tijd om druk bezig te zijn met het maken van Facebook Ads? Onze social specialisten weten als geen ander hoe je een succesvolle Facebook advertentie maakt en halen het hoogste rendement uit je advertentiebudget. Neem gerust contact met ons op!

Over de auteur

Chelsea Bosters

Chelsea is de eigenaar van Online Bazen en houdt zich bezig met online strategie en conversie optimalisatie.

Gerelateerde berichten

Call Now Button