Veel artikelen over “trends voor komend jaar” slaan vaak een beetje door in wat er gaat gebeuren. Het zijn vaak geen nieuwe trends. SEO is niet voor niets iets wat je doet voor de lange termijn. Dat geldt ook voor veranderingen. In dit artikel gaan we in op de SEO trends die al zijn ingezet en óók in 2019 enorm interessant kunnen zijn voor jouw bedrijf!
Uit het rapport van Moz “Insights for 2019”, over lokale SEO, blijkt dat:
- 35% van de marketeers geen lokale link building strategie heeft
- 17% van de bedrijven met 1,000+ werknemers geen full time SEO specialist in dienst heeft
- 31% van de bedrijven de sprong in Mobile-first nog niet gemaakt hebben
De uitvoering van lokale SEO is een goed voorbeeld van hoe je werkt naargelang de intentie van de zoeker. Wat we hier precies mee bedoelen wordt bij punt 1 duidelijk.
Onbekend met alle SEO-termen? Lees dan onze SEO-begrippenlijst.
Doel van de SEO trends
Hoe je het ook wendt of keert, bij SEO ontwikkelingen draait het uiteindelijk allemaal om één doel: de bezoeker een optimale gebruikerservaring bieden. Ik bespreek een eerste SEO trend die ook in 2019 wederom belangrijk blijft:
1. User First
De eerste trend die in 2018 is ingezet en in 2019 doorgezet zal worden, is het schrijven van teksten naargelang de zoekintentie van mensen.
Typt men in Google: “elektricien”, dat suggereert dat diegene een lokale service nodig heeft. Google leest, zonder dat de stad er achter staat, dat dit een intentie is om een elektricien in de buurt te vinden. Het is een navigerende vraag.
Een aantal vragen die gesteld moeten worden:
- Wat is de intentie van het zoekwoord? Er zijn 4 hoofdcategorieën van intenties: het “waarom” achter de zoekvraag, is informerend, navigerend, commercieel of transactioneel.
- Wat denkt Google dat de intentie van de zoekopdracht is?
- Wat voor type zoekopdracht? Een definitie, een prijs, keuze in artikelen, een locatie?
Wanneer je landingspagina’s schrijft die onder één topic vallen, in plaats van wanneer je zoekwoord optimalisatie doet voor één pagina, omvat het meteen alle specifieke bezoeker intenties…
Een voorbeeld van zoekmachine optimalisatie voor zoekintenties
De zoekopdracht “tandem” geeft de intentie weer dat er naar een betekenis wordt gevraagd. Hoe langer het zoekwoord wordt, hoe duidelijker de intentie van de zoeker is: Bijvoorbeeld “tandem kopen”. Bij deze zoekopdracht zullen de zoekresultaten uit voornamelijk dienstenpagina’s voor verkoop van een tandem bestaan. En juist niet uit een snippet over de definitie van tandem.
De zoekwoorden “tandem Den Bosch” geven er een “Google Maps kaart” bij, omdat de intentie navigerend is.
Sterker nog, longtail zoekwoorden zijn niet alleen duidelijker in intentie van de zoekopdracht, maar converteren ook sneller dan korte zoekopdrachten. Dat is duidelijk bij het voorbeeld “Fiets kopen”. Grote kans dat men meteen overgaat tot het kopen van het artikel.
2. Mobile first
Waarom zou men de website die te zien is op de mobiele telefoon, serieus moeten nemen? Omdat de websites op mobiel uiteindelijk door Google als eerste geïndexeerd gaan worden. Dus de mobiele versie bepaald hoe de website vertoond wordt in Google. Test het met deze handige tool of je mee bent met deze SEO trend.
3. AMP snelheid
Gebruikers van het internet anno 2018 verwachten dat webpagina’s snel en eenvoudig zijn. Accelerated Mobile Pages zijn speciaal opgemaakte versnelde webpagina’s die het mogelijk maken content extreem snel weer te geven op mobiele apparaten. De website die het snelst laadt, zal Google de hoogste prioriteit geven. Hieronder zie je een voorbeeld. Om deze reden is het dan ook belangrijk om je websitesnelheid extra aandacht te geven, en de mogelijkheden van AMP te ontdekken.
4. Progressive Web Apps (PWA)
Websites sneller maken, ondanks de slechte internet verbinding, dat is opgelost met de nieuwe trend van de Progressive Web App.
Het is een app zoals op je mobiel, maar deze Progressive Web App is een applicatie die je via jouw internetbrowser download en als website gebruikt. Een Progressive Web App is interessant, omdat het vele voordelen met zich meebrengt:
- Een Web App start je vanaf de browser waarbij je een icoontje installeert op je startscherm
- De technologie is snel
- Je kunt er ook offline mee werken
- De PWA is altijd up-to-date
- Je weet of een PWA goed is als er een snelle laadtijd en de beveiliging (een HTTPS-verbinding) is
- Het hebben van een PWA helpt bij SEO
- Wanneer je in Google te vinden bent, hoef je niet ook nog in een app-winkel vindbaar te zijn
- Je hoeft maar 1 platform in te richten en te promoten
5. Robotisering
-“Voice search” is het spraakgestuurd zoeken met een Google Home Speaker. De Google assistenten voor thuis zijn sinds 2018 ook in Nederland op de markt.
Het is niet alleen mogelijk om Google te raadplegen via Siri op jouw mobiele telefoon, maar het is nu ook mogelijk via Google Home. Siri is te raadplegen via Iphone:
Sinds 24 oktober ligt de Nederlandstalige versie van Google Home in de winkel en de verwachting is dan ook dat steeds meer Nederlanders het in 2019 zullen gebruiken.
Ondanks de verwachting dat Artificial Intelligence in 2019 een grote rol gaat spelen in het begrijpen van de zoekintentie, is Google nog niet zover dan ze waarschijnlijk zelf zouden willen. Anders was structured data juist steeds minder nodig geweest. Dit indiceert dat On Page SEO belangrijk blijft. Wij van Online Bazen behouden allemaal onze baan!
Met name voor deze SEO ontwikkeling van Voice Search en ook voor zoekintenties (punt 1) is het optimaliseren voor featured snippets des te belangrijker:
6. Eén Featured Snippet
Deze trend is in 2018 ingezet en zal in 2019 doorgezet worden. Structured data, rich snippets en een visuele SERP (foto’s bij zoekopdrachten) werken in dienst van de zoekintentie van de gebruiker. Google is aan het testen met het vertonen van enkel één zoekresultaat als de vraag heel specifiek is:
Een voorbeeld maakt dit meteen duidelijk. Zoek bijvoorbeeld eens op “1% of 50”. Je ziet alleen de rekenmachine, alle overige resultaten worden onder de knop “alle resultaten weergeven” verborgen. Ben je op zoek naar iets anders? Dan klik je op “alle resultaten weergeven”. Test bijvoorbeeld eens: “Hoe laat is het in Sydney”. Er wordt niet altijd maar 1 zoekresultaat vertoond, maar als je een paar keer probeert dit soort zoekopdrachten te doen, kom je maar één zoekresultaat tegen.
Een nadeel van deze nieuwe trend is dat een website die een omrekentool aanbiedt, nu niet meer zal worden weergegeven in de resultaten, tenzij specifiek op de knop wordt gedrukt. Deze websites kunnen hierdoor inkomsten mislopen en Google zelf ook. Daarom is deze nieuwe manier van het tonen van resultaten enigszins opmerkelijk.
Wil je testen of jouw Structured data goed is ingericht om meer kans te maken op een featured snippet of een rich snippet in Google, test het via deze tool.
7. Video
Google is een voorstander van video’s. Een video op jouw website geeft aan, dat er interactie is met jouw websitebezoeker, wat Google alleen maar stimuleert. Ook wanneer je een SEO geoptimaliseerde video op YouTube publiceert, dan verbeter je jouw zichtbaar in Google als geheel. De YouTube content wordt vertoond in de zoekresultaten van Google. Maar liefst 90% van de video snippets in Google zijn afkomstig van YouTube.
8. Autoriteit en objectiviteit
Google stimuleert om te blijven investeren in kwalitatieve content en een goede User Experience om het vertrouwen van je merk op te bouwen. Voor e-commerce websites is dit afgelopen jaar belangrijk geweest bij de Google updates,.
Daarnaast maak je je website objectief door je content te onderbouwen met bronnen van autoriteiten in de branche.
De ouderwetse manier om links te bouwen, wordt niet afgestraft, het wordt alleen niet meer zo snel beloond. De waarde van startpagina’s nemen simpelweg af, omdat ze geen daadwerkelijk relevante content bevatten. Hetzelfde geldt voor dubbele content op je website. John Mueller van Google heeft een paar jaar geleden al aangegeven dat ze geen straffen uitdelen voor dubbele content, ze belonen het echter ook niet.
Conclusie
Speed up! Websites die sneller, gebruiksvriendelijker en objectiever zijn, die winnen het van de concurrent. Content is nog steeds king.
Aan de slag…
Of wil je een keer met ons team sparren over de online kansen voor jouw website of webshop? Bel ons, of stuur ons een contactaanvraag en wij helpen je graag verder met jouw vraagstukken.
Onbekend met alle SEO-termen? Lees dan onze SEO-begrippenlijst.