Instagram; de voorspellingen en veranderingen voor 2019

door | dec 19, 2018 | Instagram, Social media

Dat Instagram een social media kanaal is wat continu door blijft groeien en enorm populair is onder o.a. jongeren is een feit. Maar wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen voor 2019? Verschillende experts en influencers delen hun meningen en voorspellingen overal, maar wat zijn de meest interessante verwachtingen die er geschetst worden? In dit artikel zetten wij voor jou de belangrijkste verwachte ontwikkelingen op een rij.

IGTV: het videokanaal van Instagram

In juni werd IGTV voor het eerst gelanceerd en het werd binnen no-time vrij populair onder bloggers, vloggers en influencers. Instagram TV is een nieuw videoplatform wat onderdeel is van Instagram en vergelijkbaar met YouTube, het enige verschil is dat via IGTV de video’s verticaal zijn opgenomen, waardoor het dus een stuk gebruiksvriendelijker is voor mobiel. Dit biedt kansen voor o.a. influencers en vloggers om korte video’s op te nemen en te delen onder hun volgers. Het opstarten van een IGTV-kanaal is zo gepiept en biedt talloze mogelijkheden voor jou als ondernemer. Zoals we eerder schreven wordt het kanaal nu vooral gebruikt door influencers en vloggers, maar helaas nog niet actief onder de ‘gewone’ gebruikers. Er wordt voorspeld dat hier in 2019 verandering in komt! Instagram gaat investeren in IGTV, door o.a. nieuwe functionaliteiten en features toe te voegen, om het kanaal zo populairder en gebruiksvriendelijker te maken. Wat denk jij? Zal IGTV het nieuwe YouTube worden?

Instagram Analytics: meten en volgen

Het bijhouden van de statistieken van jouw Instagram bedrijfsprofiel is natuurlijk een must. Door het toenemende gebruik van Instagram door bedrijven en merken, is ook de vraag naar de mogelijkheid om het gedrag van volgers, verkopen en meer te analyseren, gestegen. Wie zijn jouw volgers? Waar komen ze vandaan? Hoe oud zijn ze? Deze vrij eenvoudige statistieken kunnen we nu al terugvinden, maar in 2019 verwachten wij dat Instagram daadwerkelijk gaat investeren in verbetering en accuraatheid. Hierdoor kun jij nog meer data verzamelen en inzicht krijgen in wat het resultaat is van de content die jij deelt via Instagram. Werken die Shopping posts wel of kun je beter aan de slag gaan met video content? Geavanceerde statistieken, zoals CTR performance en ROI, kunnen ervoor gaan zorgen dat we de content die we delen, meer kunnen gaan optimaliseren om uiteindelijk betere resultaten te gaan behalen.

Instagram Stories

Instagram Stories had een moeizame start en velen zagen de toegevoegde waarde van de nieuwe Instagram functie niet in. Inmiddels is dat volledig van de baan en is Instagram Stories misschien zelfs wel populairder geworden dan Snapchat. Door de vele nieuwe functies die er gelanceerd zijn in 2018, is Instagram Stories razend populair geworden. In 2019 zullen er meer nieuwe features uitgerold worden, waardoor jouw Instagram Stories nog interactiever kunnen worden. Waar de CTR vanuit Instagram Stories nu nog vrij laag ligt ten opzichte van de Instagram feed en Facebook, zal ook hier verandering in kunnen komen door de nieuwe functies.

Direct Messaging

Instagram Direct heeft vele veranderingen doorgemaakt in 2018, maar wat gaan de belangrijkste ontwikkelingen zijn voor 2019? Aangezien mensen niet meer alles openbaar willen delen en de behoefte naar privacy stijgt, zien we dat Instagram hier duidelijk op inspeelt met de nieuwe functies om content direct te delen met vrienden of in groepen. Vooral veiligheid van jouw gegevens staat centraal in de ontwikkelingen, het zal dus niet lang meer duren voordat Instagram Direct komt met de optie voor end-to-end encryption voor messaging.

Authenticiteit en echtheid

‘If I ever go missing be sure to use my selfie with the most likes’. We lachen erom, maar voor velen geldt dat de content die ze delen via social media allesbehalve ‘echt’ is. Denk aan het delen van foto’s die voorzien zijn van de nodige bewerkingen en filters, alles wordt uit de kast gehaald om zoveel mogelijk likes te krijgen. Waar het de afgelopen jaren draaide om het vergaren van de meeste likes en de look and feel van een Instagram profiel, komt de focus in 2019 veel meer te liggen op authenticiteit. De ‘perfecte’ feeds verdwijnen steeds meer naar de achtergrond en mensen willen echtheid zien. Door een kijkje in het ‘echte’ leven te geven, ontstaat er veel meer engagement en kun je sterke banden opbouwen met jouw volgers. En niet alleen dat, je kunt je als bedrijf hiermee ook onderscheiden van de concurrentie door je oprecht en transparant op te stellen. Je zal zien dat het ene ‘perfecte’ plaatje minder zal opleveren, dan een post met een verhaal.

Influencer Marketing: authenticiteit koop je niet

In 2017 schreven we een artikel over het inzetten van Instagram Influencers en vandaag de dag is het populairder dan ooit. Wel zien we een belangrijke verschuiving ontstaan, waar bedrijven en merken voorheen kozen voor influencers met miljoenen volgers, komt de interesse nu meer te liggen bij micro-influencers. Dit alles heeft te maken met waar we het al eerder over hadden: authenticiteit. Sinds een aantal maanden is Instagram druk bezig om gebruikers, die frauduleuze activiteiten uitvoeren, preventief te verwijderen. Ook zullen influencers die likes en volgers kopen bestraft worden. Eind 2018 heeft Instagram de eerste stappen gezet om gebruikers, die apps van derden gebruiken om hun publiek te laten groeien, te achterhalen. Deze accounts zullen de gevolgen hiervan in 2019 gaan merken, van dalingen in engagement tot zelfs het deactiveren van het Instagram profiel.

Ieder social media kanaal vraagt om een andere aanpak, het is dus een ‘no go’ om op Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter e.d. continu dezelfde content te delen. Probeer om als bedrijf/merk originele, unieke en authentieke content te delen via de verschillende kanalen en niet alles klakkeloos over te nemen.

Online Bazen denkt graag met jullie mee over hoe Instagram een onderdeel kan worden binnen de huidige social media marketing strategie. Wil je meer informatie ontvangen over hoe Online Bazen jouw online marketing strategie tot een succes kan maken? Neem dan vrijblijvend contact op of bel naar 073-2032195.

Over de auteur

Chelsea Bosters

Chelsea is de eigenaar van Online Bazen en houdt zich bezig met online strategie en conversie optimalisatie.

Gerelateerde berichten

Call Now Button