Skin Clinic Damla: Van halve capaciteit benut naar uitbreiding
Periode: maart 2022 t/m januari 2023
Skin Clinic Damla is opgericht door Damla. Zij heeft al een aantal jaren haar kliniek op een mooie locatie in hartje Rotterdam. Haar team bestaat uit 10 specialisten die met geavanceerde apparatuur vrouwen met allerlei behandelingen op het gebied van huidverbetering helpen. Klanten komen niet alleen uit Rotterdam maar ook ver daarbuiten voor de kennis en kunde van de specialisten bij Skin Clinic Damla.
Situatie en behoefte
In het verleden is er samengewerkt met een ander bureau op het gebied van online marketing waar dingen beloofd zijn die niet nagekomen werden. Skin Clinic Damla zag wel de meerwaarde van online marketing. In plaats van afwachten of de agenda vol liep wilde zij proactief aan de slag om mensen te bereiken en de behandelruimte vol te boeken. Op het moment dat Skin Clinic Damla bij ons binnenkwam (maart 2022) was gemiddeld 50% van de behandelruimte bezet. Ruimte genoeg om te groeien dus!
- Behoefte: behandelkamers vullen
Gekozen strategie
Stap 1: Verbeteren van de website
De eerste stap in de samenwerking was het vernieuwen van de website en de teksten op de website. In samenwerking met onze partner hebben we een compleet nieuwe website opgeleverd die gericht is op het informeren en overtuigen van de websitebezoeker om een eerste consult te boeken. De nieuwe website is zowel technisch als inhoudelijk flink verbeterd.
Zowel op SEO- als CRO-vlak is er een flinke stap gezet. De URL- en menustructuur zijn bepaald en verbeterd en ook op het gebied van de verschillende behandelingen is er goed gekeken naar de potentie en hoe dit het beste opgezet kon worden, zodat hier het meeste resultaat uitgehaald kan worden. Door deze nieuwe opzet is de website fijn om te gebruiken en kan de website bezoeker ook snel de benodigde informatie vinden en een gratis eerste consult boeken.
Stap 2: Uitvoer strategie
Terwijl de website gebouwd werd hebben we een zoekwoorden onderzoek gedaan om zo de beste zoektermen te vinden. We hebben onderzoek gedaan naar de verschillende behandelingen en onderzocht welke behandelingen van de kliniek de meeste potentie hebben op social media en Google Ads. Na de lancering van de website zijn we op basis van het zoekwoorden onderzoek gestart met het adverteren op Google, Facebook en Instagram. Inmiddels hebben we een goed beeld van de kosten per conversie. Tevens dalen deze kosten vrijwel iedere maand waardoor we een goede basis hebben om in door te groeien.
Naast het adverteren waren we ook continu bezig door middel van conversie optimalisatie om de website te verbeteren. Het conversiepercentage van de Google Ads campagnes is op die manier al van 0,76% naar ruim 4,5% gestegen. Een groei van bijna 500%.
Stap 3: Resultaat op de lange termijn van SEO
De laatste periode zijn we naast de advertentiecampagnes gestart met zoekmachineoptimalisatie (SEO) om zo ook op de langere termijn resultaten te boeken. Voor de start hebben we hiervoor een uitgebreide nulmeting gedaan om duidelijk te hebben op welk punt we beginnen. Daarnaast is ook een zoekwoordenonderzoek en concurrentieanalyse gedaan. Aan de hand van dit onderzoek is een planning gemaakt om zo gestructureerd te werken aan de posities in de zoekmachines.
Binnen SEO richten we ons op linkbuilding en content- en landingspagina optimalisatie. We zijn begonnen met het optimaliseren van content voor de homepagina en belangrijkste behandel pagina’s. Daarnaast ook het juist instellen van de titels en meta data zodat Google weet waar elke pagina over gaat. Wanneer deze pagina’s allemaal geoptimaliseerd zijn zullen we ons gaan richten op linkbuilding om zo de website meer autoriteit en daarmee waarde te geven in Google.
Flinke groei in een half jaar tijd
De keuze van Skin Clinic Damla om aan de slag te gaan met online marketing heeft inmiddels al mooie resultaten opgeleverd. Waar in mei 2022 gemiddeld de helft van de behandelruimte volgeboekt was gaan ze begin 2023 zelfs uitbreiden. Door de aankoop van een naastgelegen pand komen er 2 tot 3 keer zoveel behandelruimtes.
Resultaten
500%
hoger conversiepercentage
50%
van 50% bezetting naar uitbreiding pand