Vegavriend: Verdubbeling van omzet door inzet multichannel strategie
Periode: januari 2020 t/m oktober 2023
Vegavriend is de grootste webshop gespecialiseerd in vegetarisch en vegan honden- en kattenvoer in Nederland. Vegavriend is ontstaan vanuit een idealisme om vegan dierenvoer bekender en makkelijk verkrijgbaar te maken. Inmiddels verkoopt Vegavriend ongeveer 40 merken. Rick van Vegavriend is begin 2020 bij Online Bazen terecht gekomen vanwege onze kennis en ervaring in de e-commerce markt. Het mooie doel en streven van Rick en Vegavriend sprak ons aan en zo is deze mooie samenwerking ontstaan. In deze case vertellen we je meer over deze succesvolle samenwerking.
Situatie en behoefte
De markt waarin Vegavriend opereert is vrij klein en ook deels onbekend bij mensen. Daarnaast stond de online marketing bij Vegavriend ook nog in de kinderschoenen. De webshop was verouderd en het systeem zelf was omslachtig. Daarnaast werd er ook nog geen gebruik gemaakt van advertenties en e-mailmarketing.
- Meer mensen in aanraking laten komen met Vegavriend
- Zichtbaarheid resulteert in continue groei en resultaat
Gekozen strategie
Stap 1: Online Marketing Strategie
De strategie die wij voor Vegavriend hebben uitgedacht richt zich voornamelijk op advertenties op zowel Facebook en Instagram als Google. Met een kleinschalig budget hebben we advertenties gecreëerd en vervolgens gekeken naar wat de reacties hierop waren.
Later is de strategie uitgebreid met e-mailmarketing, SEO en conversie optimalisatie naar een multichannel strategie met de focus op social en Google ads. Naast de nieuwe strategie kreeg Vegavriend ook een nieuwe WooCommerce webshop in samenwerking met onze partner Interly. De gebruiksvriendelijkheid en de vindbaarheid van de webshop is flink gestegen. Daarnaast is het nu mogelijk om een abonnement af te sluiten zodat de klant op een zelfgekozen termijn het voer thuisbezorgd krijgt.
Stap 2: Uitvoer strategie
Dankzij de multichannel strategie krijgt Vegavriend meer nieuwe bezoekers op de webshop. Door e-mailmarketing in te zetten komen ook vaker bestaande klanten terug op de webshop. De lifetime value van een klant is hiermee ook gestegen.
Optimalisatie van de advertentiekanalen heeft gezorgd voor een hoger rendement en conversiepercentage. Dankzij conversieoptimalisatie is ook het conversiepercentage op de webshop gestegen.
In 2022 is de strategie nog verder uitgebreid met het creëren van content en het bieden van waarde. Het bieden van waarde door middel van blogs en informatieve artikelen zorgt voor meer enthousiasme onder bezoekers. Naast het schrijven van content is er ook meer gebruikgemaakt van speciale landingspagina’s.
Stap 3: Resultaat en hoogtepunten
Door de succesvolle samenwerking hebben we gedurende de jaren de strategie flink kunnen uitbreiden. De laatste periode is ingezet op een multichannel strategie. Hiermee hebben we een groei van 97% gerealiseerd. Sinds de overgang naar WooCommerce zijn er abonnementen toegevoegd. Hier wordt inmiddels al veelvuldig gebruik van gemaakt.
Resultaten
“Inmiddels werken we alweer anderhalf jaar samen met Online Bazen. VegaVriend was toen toe aan een volgende professionaliseringsstap. Online Bazen is daar de perfecte partner bij gebleken. VegaVriend heeft de afgelopen jaren, mede dankzij Online Bazen, grote stappen vooruit gezet. Zij hebben onder andere begeleid in het professionaliseren van de webshop die gericht is op conversie en snelheid. De medewerkers van Online Bazen weten waar kansen liggen, werken ideeën goed uit en de samenwerking is altijd prettig.” – Rick Vegavriend
100%
+/-100% groei sinds inzet multichannel strategie
33%
Conversiepercentage is met 33% gestegen
90
Sinds augustus al meer dan 90 actieve abonnementen voor diervoeding