Blog

Online Bazen > Blog > Online Marketing > Content marketing > “We kunnen onze B2B-klanten breed adviseren over online”
B2B marketeers boekB2B marketeers boek

“We kunnen onze B2B-klanten breed adviseren over online”

Edwin Vlems, Register Marketeer, spreker en inbound specialist, schreef het boek ‘B2B Marketeers: de koplopers’ en interviewde Chelsea Bosters als één van de 36 koplopers. In het boek ‘B2B-marketeers: De Koplopers’ komen de 36 meest gewaardeerde B2B-marketeers van Nederland aan het woord. Lees hieronder het interview.

“Ik vind de scheidslijn tussen B2B- en B2C-marketing dun, ook ondernemers zijn immers mensen. Natuurlijk zijn er verschillen, maar er is ook veel overlap.”

Chelsea Bosters is mede-eigenaar van het bureau Online Bazen, hij heeft wat met beide vormen van marketing: “Maar bij B2B-marketing vind ik vooral de content marketing erg interessant, dat heeft daar een veel belangrijkere plek: het verhaal van het bedrijf vertellen en een expertisestatus verwerven. Bij B2B gaat het om grotere bedragen, dan wil je het verhaal achter het bedrijf goed kennen. Ook van de mensen die in het bedrijf werkzaam zijn, ze vormen een drijvende kracht die te vaak wordt vergeten.”

Hoe gaan jullie om met online marketing?

“Omdat we een fullservicebureau zijn, kunnen we onze klanten online van a tot z adviseren. De meeste bureaus zijn specialisten, die adviseren alleen hun specialisme. Facebook-advertenties zijn bijvoorbeeld wel nuttig, maar niet voor elk bedrijf. We zoeken een lange-termijnsamenwerking met klanten, zeker B2B. Maar ook met hun klanten, dus veel op het gebied van content marketing: we investeren veel in het vertellen van het verhaal van de klant.”

“Bij SEO investeren we ook vooral in content, dat zien we als de beste SEO op lange termijn. Onze contracten zijn in B2B ook meestal op langere termijn, we doen geen snelle trucjes. We doen qua sectoren veel in verpakkingen, we investeren dan in het bewust laten worden van de eindklant van alle mogelijke verpakkingen. Zeker voor foodproducten zijn er niet veel mogelijkheden qua verpakking, ondernemers kennen echter maar een paar mogelijkheden. Mogelijkheden die mogelijk wel wat beter zijn.”

“We vertellen klanten niet wat ze willen, maar wat ze nodig gaan hebben. Niet selling maar telling, bijvoorbeeld over alternatieven. We proberen zoveel mogelijk storytelling daarbij in te zetten.”

B2B-marketeers de koplopers
Vertel eens wat over je bedrijf?

“Ik ben Online Bazen drie jaar geleden begonnen met mijn compagnon, we woonden ver uit elkaar maar we kwamen vaak bij dezelfde klanten over de vloer. Die zochten meestal een bureau dat eerlijk en transparant adviseert over de online mogelijkheden. Dat hebben we opgestart en inmiddels zijn we met zijn vijven.”

“Onze klanten moeten ons als hun partner zien, altijd vanuit de strategie. En als er die niet is, helpen we ze met het bepalen daarvan. Dat is belangrijk om tunnelvisie bij de klant te komen, met kritische vragen proberen we dat te doorbreken.”

Vertel eens wat over jezelf?

“Ik ben een ‘zelf opgeleide’ online marketeer. Vanuit een Mbo-opleiding ben ik de blogsite MarketingMed begonnen. Ik ben daar content op gaan schrijven over hele basale marketingonderwerpen. We organiseerden ook kennissessies en workshops, maar op een bepaald moment merkte ik dat het me te veel tijd ging kosten en dat het te weinig opleverde.”

“Mijn interesses zijn verschoven richting freelance en nu dus naar Online Bazen. Ik heb veel ondernemers gesproken en mezelf ook op podia gezet. Maar ook gefocust op bloggen en video bijvoorbeeld.”

“Of het nou B2B- of B2C-marketing is, we blijven mensen en mensen verkopen aan mensen. Dus je moet het verhaal achter het bedrijf vertellen. Iedereen wil iets verkopen, maar uiteindelijk willen mensen kopen bij een merk. Laten zien dat je een toekomst hebt.”

Wil jij alle interviews lezen? Koop dan het boek B2B-marketeers: de koplopers.

mm

Door 45

Chelsea is als content strateeg verantwoordelijk voor alle content (inhoud) van onze klanten. Hoe communiceer je? En, waarom communiceer je? Tevens denk ik graag mee met de strategie en de route die bedrijven online moeten bewandelen.