Blog

Online Bazen > Blog > Cases > Online marketing case: BMWspeed racet naar de top op Facebook en Instagram
Online marketing in autobrancheOnline marketing in autobranche

Online marketing case: BMWspeed racet naar de top op Facebook en Instagram

BMWspeed is de specialist op het gebied van het verbeteren van de performance van BMW auto’s. Zo houden zij zich voornamelijk bezig met  het optimaliseren van de motormanagementsoftware, het verbeteren van de prestaties en het uitvoeren van rollenbanktesten. BMW Speed is een onderdeel van Beek Auto Racing B.V., dat zich sinds 1992 onderscheidt als technisch specialist voor sportieve auto’s en de autosport. Beek Auto Racing B.V. is gevestigd in Den Haag en veroverd vanuit daar Nederland, België en Duitsland. BMWspeed stond al vrij goed in de markt maar Online Bazen helpt BMWspeed graag om nog verder te komen! In deze online marketing case leest u meer informatie over onze aanpak, strategie en de behaalde resultaten.



De content strategie

 

Sinds 2017 is Online Bazen de online marketing partner van Beek Auto Racing B.V. BMWspeed is een gespecialiseerd onderdeel van Beek Auto Racing B.V, dat de focus heeft gelegd op de Beierse auto- en motor fabrikant. Vanuit BMWspeed was de behoefte ontstaan om naar de online marketing mogelijkheden te kijken, er waren immers nog plekken vrij in de werkplaats en het team van BMWspeed kan flexibel opgeschaald worden. Begin 2018 zijn wij in gesprek gegaan om de mogelijkheden te bespreken. Uit dit gesprek kwamen een aantal conclusies, zoals:

  • De website bleek al volledig SEO-geoptimaliseerd te zijn. Alle categorieën, het merk en alle modellen van BMW waren er op de juiste manier in verwerkt, incl. alle benodigde informatie per model. De website was dus al helemaal klaar, waardoor er verder gewerkt kon worden aan de verdere marketingactiviteiten.
  • Social media wordt door Beek Auto Racing B.V. ingezet via algemene profielen onder de naam Beek Auto Racing B.V. Hier worden alle merken die vallen onder het bedrijf gepromoot en gedeeld. Dit is een immens succes en levert enorm veel naamsbekendheid en interactie op. Op social media werd echter nog niet geadverteerd.

 

Besluit op basis van de conclusies

 

Na het gesprek en het bekijken van de conclusies, hebben wij besloten om via social media te gaan adverteren voor Beek Auto Racing B.V.. Wij zagen enorme kansen liggen om vanuit Facebook en Instagram de doelgroep van BMWspeed op een effectieve manier te benaderen en overtuigen. Het plan was om letterlijk gas te gaan geven en zodoende de werkplaats ieder beschikbaar moment vol te krijgen.

Uit de conclusies werd al snel duidelijk hoe en wat we precies gingen doen om dit voor elkaar te krijgen. In deze content strategie werd daaropvolgend bepaald hoe we de doelgroep werd benaderd, en via welke kanalen we dit gingen doen. Hier werd gekozen om Facebook en Instagram advertenties te testen, om zodoende niet alleen het materiaal en de boodschap te testen, maar ook het meest effectieve kanaal.

 

Social media advertentie strategie

 

1. Facebook adverteren. Adverteren via Facebook was een van de strategieën waar we bij het bespreken van de strategie op uitkwamen. Op Facebook had Beek Auto Racing B.V. (ze hebben één Facebookpagina voor alle merken) al een groot publiek weten te krijgen. Middels Facebook advertenties konden we dit publiek echter sterk uit gaan breiden. Dit zou niet alleen positief zijn voor BMWspeed maar ook voor Beek Auto Racing B.V zelf.

Adverteren op Facebook is een bekende en veel gebruikte manier om online je bedrijf te promoten. Als het gaat om naamsbekendheid en branding is Facebook adverteren perfect! Ook voor interactie en zelfs verkopen kan Facebook adverteren zeer effectief zijn.

Zo hebben wij via Facebook diverse campagnes en advertentiegroepen getest, met diverse doelgroepen en campagnemateriaal. Hieronder vindt u een voorbeeld van een Facebook advertentie, zoals wij deze hebben opgesteld en gelanceerd.

2. Instagram adverteren. Naast Facebook zijn wij ook gestart met Instagram advertenties (ze hebben één Instagram-profiel voor alle merken). Hierbij gebruiken wij voornamelijk Instagram Stories. Via Instagram Stories tonen wij een bewegende advertentie die gericht is op tuning van BMW’s. Dit had als doel om de aandacht te trekken van potentiele klanten om zo de lege plaatsen in de werkplaats te vullen.

Bij Instagram stories krijgt u een kleine video of afbeelding voor een korte tijd te zien. Perfect dus om even kort een advertentie te laten zien van uw content. U krijgt doormiddel van een gekleurde ring te zien of u een nieuwe Instagram story kunt bekijken. Hieronder vind je een impressie van een advertentie via Instagram Stories die wij voor BMWspeed hebben gelanceerd.


De behaalde resultaten

Sinds begin 2018 is BMWspeed sterk vooruit gegaan! Momenteel halen we een ROI (Return on Investment) van ongeveer 1100%. Tevens is het zo dat de ROI de laatste maand met 30% is verbeterd, ten opzichte van de eerste 3 maanden. Er zit dus nog steeds verbetering in!

Resultaten na eerste 6 maanden:

  • Return on Investment: 1100%
  • Bereik: 600.000 mensen
  • Weergaven: 1,5 miljoen mensen
  • Klikken op links: 20.000+
  • Likes op pagina: 4.000+

Beek Auto Racing B.V. is zeer tevreden over de resultaten en wederzijds hopen wij een lange samenwerking te behouden! Zoekt u nou ook een succesvolle samenwerking op het gebied van social media marketing & adverteren of heeft u advies nodig over uw social media strategie? Maak dan een afspraak met Online Bazen op onze contact pagina en wij geven u graag antwoord op alle vragen.

mm

Door 36

Chelsea is als content strateeg verantwoordelijk voor alle content (inhoud) van onze klanten. Hoe communiceer je? En, waarom communiceer je? Tevens denk ik graag mee met de strategie en de route die bedrijven online moeten bewandelen.